Firma Vanson Bourne przeprowadziła badania dla Xerox, podczas których przebadano 600 respondentów - decydentów IT z USA, Kanady, Wielkiej Brytanii, Niemiec i Francji. Z zebranych informacji wynika, że największymi wyzwaniami związanymi z przejściem na pracę zdalną był brak przygotowania firm pod względem technologicznym (72 proc.), trudności w komunikacji między zespołami (26 proc.) i utrzymanie koncentracji przez pracowników (25 proc.).
ZOBACZ RÓWNIEŻ: Rząd umorzy pożyczki! Minister stawia jeden warunek dla pożyczkobiorców
- Badania przeprowadzone przez naszą firmę pokazały, że wiele organizacji planuje powrót pracowników do biur. Jednak nagły okres izolacji i zmiany w środowiskach pracy ujawniły luki technologiczne, które wymagają nowych lub dodatkowych inwestycji w nadchodzących miesiącach - powiedział Steve Bandrowczak, prezes i dyrektor operacyjny Xerox.
Obawy pracy na home office
Przeprowadzone dla Xerox badania, pokazują, jakie obawy mieli pracownicy rozpoczynając pracę zdalną i co było dla nich największym wyzwaniem z tym związanym. Wynika z nich, że firmy planują powrót pracowników do biura, choć rozszerzone zasady zdalnej pracy pozostaną. Co trzeci respondent badania wskazał, że boi się o bezpieczeństwo przesyłanych danych (33 proc.), wydajność pracowników (24%) oraz o problemy technologiczne (16 proc.). Te dane, w połączeniu z przekonaniem 95 proc. badanych, że komunikacja osobista jest bardzo ważna dla rozwoju i oceny talentów, wskazują, że praca zdalna nie zastąpi tradycyjnych metod.
Co ciekawe, badanie sprawdziło również, które państwa pokochały tryb pracy zdalnej. Okazało się, że (kolejno): USA (86 proc.), Wielka Brytania (80 proc.), Niemcy (80 proc.), Kanada (77 proc.) i Francja (75 proc.) to kraje, w których pracodawcy największym zaufaniem darzą swoich pracowników na home office.
CZYTAJ TEŻ: Nie chcesz płacić składek ZUS? Masz ostatnią szansę na zwolnienie [JAK ZŁOŻYĆ WNIOSEK?]
Praca zdalna szybko ujawniła luki technologiczne
Nagłe przejście do pracy zdalnej stanowiło wyzwanie dla większości firm. Wśród badanych respondentów z pięciu krajów Francja była w najmniejszym stopniu przygotowana na tego typu zmiany, podczas gdy Stany Zjednoczone były niemal w pełnej gotowości. W odniesieniu do konkretnej technologii respondenci stwierdzili, że ich największe wyzwania to zdalne wsparcie IT, co zadeklarowało 35 proc. badanych, nieodpowiednie rozwiązania w zakresie przepływu pracy (27 proc.), brak narzędzi komunikacji i współpracy (22 proc.) oraz brak rozwiązań opartych na chmurze (10 proc.).
Aby złagodzić przyszłe problemy o podobnej strukturze, firmy będą poszukiwać inwestycji w branży nowych technologii i dodatkowych możliwości - w tym istniejących już narzędzi, które pomogą im przyspieszyć proces cyfrowej transformacji.
Zakupy technologii zmieniają się, aby lepiej wspierać pracowników
W wyniku ujawnienia luk technologicznych związanych z zatrudnieniem głównie pracowników zdalnych, 70 proc. respondentów IT na całym świecie odczuwa potrzebę ponownej oceny swoich wydatków budżetowych. Firmy z kolei stawiają na wzrost inwestycji w zasoby technologii (55 proc.), rozwój oprogramowania w chmurze (65 proc.), zdalne wsparcie (63 proc.) i oprogramowanie do współpracy (52 proc.). Sytuacja spowodowana pandemią COVID-19 zwiększa tempo zmian w zakresie transformacji cyfrowej. W jej wyniku firmy ponownie koncentrują się na zaspokajaniu potrzeb pracowników zarówno za pomocą sprzętu, jak i oprogramowania.