Franczyza to po prostu forma umowy licencyjnej. Większa firma udziela mniejszej zezwolenia na świadczenie usług albo sprzedaż towarów pod jej szyldem. Obydwa przedsiębiorstwa są niezależne, ale przez cały okres działalności łączy je ścisła współpraca.
Przepis na firmę
Otwierając działalność, korzystasz z wielokrotnie już sprawdzonej metody na udany biznes. Ty płacisz, a w zamian dostajesz możliwość działania pod skrzydłami uznanej marki oraz "przepis" na prowadzenie biznesu. Jak to wygląda w praktyce? Franczyzobiorca prowadzi firmę według koncepcji franczyzodawcy. To franczyzobiorca daje środki finansowe, ale w zamian może korzystać z nazwy handlowej, logo oraz metod prowadzenia działalności, tzw. know-how, czyli np. wiedzy technicznej. Za udzielenie licencji franczyzobiorca musi zwykle uiścić tzw. opłatę wstępną. Ma jednak pewność, że jego firma nie będzie anonimowa, ale rozpoznawalna przez potencjalnych klientów.
Płacisz, ale wymagasz
Franczyzobiorca może też liczyć na systematyczną pomoc od franczyzodawcy. Na czym ona polega? Franczyzodawca organizuje szkolenia dla załogi, wspiera (a czasami w pełni opłaca) kampanie promocyjne oraz inne akcje, które mogą zwiększyć sprzedaż. W zmian za to franczyzobiorca jest zobowiązany do przekazywania części swojego obrotu. Dzieje się tak przez cały okres trwania umowy. Pieniądze wpłacane są na rzecz franczyzodawcy raz do roku albo raz w miesiącu. Zależy to między innymi od rodzaju zawartego kontraktu czy franczyzy. Pieniądze wykorzystuje potem cała sieć, np. mogą być przeznaczone na stworzenie nowego produktu albo badania marketingowe.
Ty pracujesz na zysk
W trakcie prowadzenia franczyzy franczyzodawca daje znak towarowy oraz markę i dzieli się wiedzą, jak prowadzić działalność, ale nie pomaga finansowo. Zarobkiem franczyzobiorcy jest osiągnięty zysk. Jednak to franczyzobiorca określa ceny towarów i usług w swoim punkcie, więc przychód może zależeć także od nałożonej przez niego marży. Również on finansuje większą część inwestycji w nowo powstałym punkcie oraz opłaca zakup towaru.