Feeria barw, mnóstwo wzorów, kształtów bombek i świąteczny klimat. Tak wygląda tradycyjny sklep z bombkami. W większych miastach można śmiało prowadzić go cały rok. Choć rzecz jasna największy ruch w interesie jest w grudniu. Od czego zacząć swoją przygodę z tego typu biznesem?
Przede wszystkim należy zacząć od siebie. Osobowość właściciela gra tu pierwsze skrzypce. Po prostu trzeba lubić święta (nie tylko Bożego Narodzenia) i wyróżniać się dobrym gustem. Talent artystyczny też jest bardzo ważny. Spełnienie tych warunków jest niezbędne, bo w takim sklepie królują bombki autorskich projektów i ręcznie zdobione modele. Często są to unikaty lub krótkie serie.
Wyjątkowy asortyment
W takim sklepie podstawą jest asortyment. Niektóre modele bombek właściciel projektuje sam, a wykonanie zleca zewnętrznej firmie. Jednak właściciele takich sklepów podkreślają, że trudno znaleźć naprawdę dobrego wykonawcę. Zatem na starcie takiego biznesu trzeba uzbroić się w cierpliwość i szukać zleceniobiorców do skutku. Wiele ciekawych modeli zamawia się u zagranicznych lub krajowych większych producentów. Jak znaleźć najlepszych dostawców? Przede wszystkim trzeba dokładnie przeszukać Internet. Nie należy koncentrować się tylko na dużych bombkowych fabrykach. Warto poznać oferty lokalnych artystów ludowych, którzy zwykle chętnie wykonają choinkowe dekoracje. Takich zadań podejmują się także gospodynie wiejskie z różnych regionów kraju słynące z ludowych zdobień (np. Koniakowa, Łowicza, Łysych). Na rynku istnieją też małe lokalne firmy specjalizujące się w produkcji oryginalnych ozdób choinkowych. Oczywiście niezawodna jest też poczta pantoflowa. Zatem warto rozwinąć wici wśród znajomych (także tych wirtualnych) i po prostu pytać, czy ktoś zna osobę, która potrafi dekorować bombki. W taki sposób można trafić na prawdziwego mistrza.
Szersza oferta
W mniejszym, nieturystycznym mieście całoroczne prowadzenie sklepu tylko z bombkami może być trudne. Tego typu firmy działające w dużych miastach pełnią często rolę sklepu z asortymentem dla turystów, oferując bombki z motywami znanych obiektów turystycznych (np. z warszawskim Pałacem Kultury i Nauki, wrocławskimi krasnalami, toruńskimi piernikami). Jednak nie należy się zrażać, tylko najlepiej podejść do sprawy kreatywnie. W takiej sytuacji warto poszerzyć ofertę o inne okolicznościowe produkty. Z powodzeniem można dodać artykuły dekoracyjne wielkanocne, ślubne, urodzinowe, studniówkowe, karnawałowe, na baby shower. Sklep z asortymentem dekoracyjnym na różne okazje może cieszyć się większym zainteresowaniem. Rzecz jasna w ofercie muszą znajdować się produkty dobrej jakości. Na tandetę niskiego gatunku w tego typu sklepie nie ma miejsca.
Decydując się na prowadzenie sklepu z świątecznymi i okolicznościowymi ozdobami, trzeba zwracać uwagę na detale. Pamiętaj, by bombki pakować w estetyczne, wytrzymałe pudełka z logo firmy i dopiero w takim opakowaniu wkładać je do firmowych eleganckich torebek. O owinięciu produktu w papier i wrzuceniu go do reklamówki nie ma mowy. Przez taki ruch dużo traci się w oczach klienta. Nawet jeśli on nie wróci do sklepu, bo jest zagranicznym turystą, to z pewnością w komentarzach w sieci nie zostawi na tobie suchej nitki. Decydując się na sprzedaż internetową, opracuj system pakowania, by towar trafiał do adresata w całości (często takie upominki lecą na drugi koniec świata). Tutaj sprawdzą się specjalne gąbki, ładne papiery i bąbelkowe worki zabezpieczające bombki przed uszkodzeniami podczas transportu. Dopiero tak zabezpieczony produkt pakuje się w firmowe pudełka.
Dobra lokalizacja i piękne wnętrze
Sklep z bombkami musi być dobrze zlokalizowany. To połowa sukcesu. Taki punkt powinien znajdować się w centrum miasta, na trasie turystycznej. Musi być widoczny z ulicy. Bardzo ważna jest duża witryna (nawet w bardzo małym sklepie). Chodzi o to, by sklep po prostu rzucał się w oczy przechodniom i by bez problemu można było do niego trafić. Lokalizowanie tego typu sklepu na obrzeżach miasta w ogóle nie ma sensu. Wybierając odpowiedni lokal, zwróć uwagę na to, czy będziesz mógł tam swobodnie wyeksponować bombki. Najlepsza jest powierzchnia powyżej 25 mkw. W bardzo małym wnętrzu piękno bombek po prostu zniknie. Jak urządzić taki sklep? Bardzo ważna jest estetyka i atmosfera miejsca. Najlepsze będą kolory pastelowe (złamana biel, szarości) lub ciemne (czekoladowy, granatowy, zielony). Z jaskrawych barw (pomarańczowy, żółty) lepiej zrezygnować. Najważniejsze meble to specjalne witryny, w których zawisną bombki. Można oczywiście zastosować tańsze rozwiązanie w postaci rozciągniętych żyłek lub drewnianych kratek wzdłuż ścian. Dodatkowo warto ustawić estetyczne koszyki z tańszymi egzemplarzami. Nie obędzie się bez niewielkiej lady, na której będziesz mógł swobodnie pakować zakupy. W takim sklepie bardzo ważne jest oświetlenie. Zadbaj zatem o lampy sufitowe oświetlające dobrze bombki.
Działania w sieci
Sklep internetowy warto uruchomić również w sieci. Może on jednocześnie pełnić rolę strony internetowej firmy. Przygotowanie takiego sklepu pod względem technicznym należy zlecić profesjonaliście. Zajmują się tym agencje interaktywne lub informatyczne. Pamiętaj o tym, by zrobić piękne zdjęcia bombek. Brzydkie fotografie nie zachęcą do zakupów. Jeśli nie masz porządnego aparatu, to zleć produktowe sesje zawodowemu fotografowi. Zadbaj też o poprawne i dobre opisy produktów. Warto podkreślić, z czego dana bombka jest wykonana, jakie ma wymiary i wagę. Konsument zamawiający bombki zdalnie musi wiedzieć, czy dana rzecz spełni jego oczekiwania (czy np. nie będzie za duża do choinki). Jeśli masz w ofercie całe serie, to łącz je tworząc tzw. produkty powiązane, by konsument mógł sam sobie skomponować swój zestaw. Dopilnuj, by w rubryce „kontakt” znalazł się numer komórkowy do właściciela sklepu i e-mail. Zamieszczanie samego formularza kontaktowego może skutkować utratą klientów. Warto również udzielać się w serwisach społecznościowych, prezentując tam swoje nowości, wyjątkowe serie dekoracji, atrakcyjne aranżacje dekorowania wnętrz.