FlixBus w 2019 roku uruchomił w Polsce blisko 40 nowych linii, dzięki czemu do siatki połączeń dołączyło ponad 110 miejscowości, w tym aż 60 w Polsce. Tym samym, zielone autobusy dojeżdżają już do 80 miast w kraju o liczbie ludności poniżej 40 tysięcy mieszkańców. Wśród najciekawszych, nowo dodanych kierunków podróży znalazły się takie miasta jak Białystok, Piła, Wałcz, Kołobrzeg, Olsztyn, Słupsk, Oświęcim czy Medyka. W ofercie nie zabrakło również atrakcyjnych destynacji europejskich, jak Bonn, Dortmund, Kopenhaga, Mediolan, Paryż, Salzburg czy Wenecja. Autobusy kursujące na zezwoleniach FlixBus Polska dojeżdżają już do 11 europejskich państw.
ZOBACZ TEŻ: W PKP Intercity w końcu to zrobili! Pasażerowie czekali na to od lat. Rusza rezerwacja wskazanego miejsca
W mijającym roku FlixBus wprowadzał również kolejne udogodnienia technologiczne dla pasażerów, m.in. system rozrywki pokładowej FLIXtainment, możliwość rezerwacji miejsc w aplikacji mobilnej, a także możliwość głosowego zakupu biletu przez Asystenta Google, będąc tym samym pierwszą firmą w Polsce, która uruchomiła pełną usługę voice-commerce. Ponadto, FlixBus prowadził liczne działania mające na celu zwiększanie standardu obsługi oraz poziomu bezpieczeństwa, m.in. organizując cykl szkoleń „Akademia Kierowcy”.
– Intensywny rozwój oferty oraz działania mające na celu podnoszenie jakości i zapewnienie pasażerom możliwie najlepszego doświadczenia podróży mają swoje odzwierciedlenie w rosnących wskaźnikach zadowolenia naszych klientów – komentuje Michał Leman, dyrektor zarządzający FlixBusa w Polsce i na Ukrainie – blisko 80 proc. pasażerów FlixBusa w 2019 roku oceniło podróż pozytywnie, najwyżej punktując poziom obsługi kierowców.
Współpraca z lokalnymi przewoźnikami i wpływ ekonomiczny
FlixBus Polska współpracuje obecnie z 34 polskimi firmami autobusowymi, dysponującymi flotą ponad 200 autobusów w zielonych barwach i zatrudniającymi ponad 1000 kierowców. Średni wiek wszystkich pojazdów to maksymalnie 3 lata, a aż 1/3 z nich to autobusy z rocznika 2019. Łącznie, w ramach wszystkich tras, zielone autobusy zrealizują w 2019 roku 46,5 miliona kilometrów, zużywając około 11,2 mln litrów paliwa. Łączne wpływy z tytułu podatków, akcyzy, składek ZUS i US oraz opłat za dostęp do infrastruktury przekroczą w 2019 roku 67 mln zł. Odmładzanie floty idzie również w parze z ogłoszonym w tym roku planem klimatycznym zakładającym, że do 2030 roku FlixBus będzie firmą w 100 proc. neutralną dla środowiska.
Wyzwanie: eko-podróżowanie
Wdrożenie kolejnych proekologicznych inicjatyw, polska spółka poprzedziła przeprowadzeniem badania na temat świadomości Polaków w związku ze zmianami klimatycznymi oraz gotowości do zmiany nawyków, w tym również transportowych. Jak wynika z badania „Wyzwanie: eko-podróżowanie” przeprowadzonego przez SW Research na zlecenie FlixBus Polska, Polacy są świadomi zmian klimatycznych, a za najpoważniejsze z nich uważają słabą jakość powietrza (74 proc.), anomalie pogodowe (72 proc.) oraz zanieczyszczenie odpadami (65 proc.). W parze z rosnącą świadomością Polaków w tym obszarze idzie chęć do podejmowania działań proekologicznych. Aż 80 proc. badanych segreguje lub w najbliższym czasie zamierza zacząć segregować śmieci, 72 proc. deklaruje ograniczenie zużycia plastiku, a 61 proc. – zmniejszenie zużycia wody w gospodarstwie domowym. Co trzeci badany zmniejszył lub zamierza zmniejszyć korzystanie z prywatnego samochodu na rzecz transportu publicznego. Na drodze do wprowadzenia tego postanowienia w życie stoi jednak wiele przeszkód. Co zatem zmotywowałoby nas do częstszego korzystania z transportu publicznego w podróżach międzymiastowych? Najwięcej osób (59 proc.) przyznało, że do rezygnacji z auta przekonałby je szybszy czas podróży. Istotnymi czynnikami byłyby również: niższe ceny (58 proc.), bezpośrednie połączenie do miejsca docelowego (57 proc.) oraz lepsza oferta (52 proc.).
SPRAWDŹ RÓWNIEŻ: Ekspansja FlixMobility trwa! FlixTrain w Niemczech i start FlixBusa w Turcji
– Z badania przeprowadzonego przez SW Research wynika jasno, że Polacy są chętni przesiąść się z samochodu do autobusu czy pociągu, natomiast potrzebują lepszej oferty, w ramach której mogliby bezpośrednio podróżować z punktu A do punktu B. Należy jednak pamiętać, że poza samym uruchamianiem połączeń, istotna jest także ich częstotliwość oraz skomunikowanie z resztą oferty transportu publicznego. Tylko w ten sposób będziemy w stanie przekonywać kolejne grupy pasażerów do zamiany samochodu prywatnego na rzecz transportu publicznego – komentuje Michał Leman – Cieszy mnie fakt, że aż 45 proc. badanych w ciągu ostatnich 6 miesięcy w podróżach międzymiastowych skorzystało z autobusu. Jestem przekonany, że jest to również zasługa rosnącej oferty FlixBusa i mam nadzieję, że odsetek ten będzie systematycznie wzrastał.
Plany na 2020
W 2020 roku FlixBus Polska zapowiada zwiększenie oferty o kolejne 50 proc. – Nasza uwaga skupiona będzie przede wszystkim na rozwijaniu zupełnie nowych korytarzy i dołączaniu kolejnych mniejszych miejscowości, a także zwiększaniu częstotliwości połączeń na głównych relacjach, zapewniając jeszcze lepsze skomunikowanie w naszych centrach przesiadkowych w Warszawie, Krakowie, Wrocławiu, a także Poznaniu i Gdańsku – wyjaśnia Michał Leman.
Wśród globalnych planów spółki jest także ekspansja na nowych rynkach, rozwijanie technologii oraz usług idących w parze z troską o środowisko. Kontynuowane będą testy autobusów elektrycznych w kolejnych krajach oraz prace nad stworzeniem pierwszych dalekobieżnych autobusów zasilanych wodorowymi ogniwami paliwowymi. Spółka zapowiada start w Ameryce Południowej oraz w Indiach, a także dalszy rozwój platformy mobilności poprzez wprowadzenie do portfolio usługi carpoolingu pod marką FlixCar. Wkrótce ogłoszone zostaną również nowe plany przewoźnika na rynku ukraińskim - czytamy w komunikacie.