- Kto był pomysłodawcą pierwszych Targów China Expo?
- China Expo Poland to wspólna inicjatywa Międzynarodowych Targów Polska i Pol-Chin Consulting. Już od dłuższego czasu obserwowaliśmy, że rośnie zainteresowanie dalekowschodnich partnerów polskim rynkiem. Nie było jednak takiego wydarzenia targowego, które pełniłoby funkcję skutecznej platformy biznesowej, łączącej oba kraje i umożliwiającej bezpośrednie dwustronne kontakty. Pomysł na China Expo Poland zrodził się więc z potrzeby zapełnienia tej luki rynkowej. W efekcie we wrześniu 2011 roku odbyła się premierowa edycja tych targów jako pierwsza i jedyna w Polsce impreza w całości dedykowana współpracy gospodarczej z Państwem Środka.
- Wygląda na to, że to biznesowe przedsięwzięcie okazało się strzałem w dziesiątkę i do dziś cieszy się dużą popularnością w Polsce.
- Do tej pory zorganizowaliśmy już cztery edycje China Expo Poland. Co istotne, po kilku latach wciąż widzimy spore zainteresowanie tym wydarzeniem. Każda z dotychczasowych odsłon przyciągnęła ponad 5000 zwiedzających. Spodziewamy się, że w tym roku będzie podobnie.
- Do kogo adresowane są Targi China Expo. Kto w szczególności powinien zainteresować się tym wydarzeniem?
- Targi China Expo Poland kierujemy do importerów, eksporterów, inwestorów, producentów i hurtowników, a także wszystkich osób zainteresowanych rynkiem chińskim i rozpoczęciem biznesu z dalekowschodnimi partnerami. Wydarzenie ma ułatwiać nawiązywanie relacji handlowych i poszukiwanie partnerów do wspólnych interesów. Celem jest też dostarczenie uczestnikom wiedzy i wskazówek na rzecz efektywnej współpracy z Chinami. Na imprezę zapraszamy też warszawiaków, którzy chcieliby dowiedzieć się więcej na temat bogatych chińskich tradycji.
- Firmy z jakiej branży prezentują na Targach China Expo swoje produkty lub usługi?
- China Expo Poland zapewniają pełen przegląd ofert z różnych branż, w tym roku mieliśmy bowiem ponad 300 stoisk wystawienniczych. Prezentowaliśmy szeroki wybór produktów do wyposażenia gospodarstwa domowego, w tym armaturę, szafki łazienkowe, ceramiczne dekoracje czy kuchenne akcesoria. Nie brakowało narzędzi i sprzętów wykorzystywanych w ogrodach, propozycji z zakresu oświetlenia, a także rozmaitych urządzeń dla majsterkowiczów. Oferta objęła też tekstylia, odzież i obuwie dla kobiet, mężczyzn i najmłodszych.
Z myślą o rozwoju dwustronnej współpracy przygotowaliśmy z kolei sektor usług dla polsko-chińskiego biznesu. W tym roku targom towarzyszy też dział Zdrowe Życie Zdrowy Dom - Warsaw Home Expo, w którym znaleźć można było wiele inspiracji dotyczących aranżacji własnego mieszkania.
- Czy podczas trzydniowych targów można tylko nawiązać współpracę handlową, czy również dowiedzieć się czegoś o prowadzeniu biznesu w Chinach? Na jakie atrakcje mogą liczyć osoby odwiedzające targi?
- China Expo Poland w dużej mierze nastawione są na budowanie i umacnianie relacji handlowych z Państwem Środka. Na miejscu można nawiązać pierwsze kontakty bez konieczności dalekich i kosztownych podróży, by następnie rozwijać współpracę z partnerami z Azji. Niemniej jednak wydarzenie to jest również studnią wiedzy o polsko-chińskim biznesie. Co roku bowiem części wystawienniczej towarzyszy rozbudowany program eksperckich prelekcji, podczas których omawiane są rozmaite kwestie dotyczące dwustronnej współpracy.
- Jakie dokładnie...
- W tym roku uczestnicy na targach mogą się dowiedzieć, jak efektywnie importować z Chin czy eksportować do tego kraju, jaki jest potencjał chińskiego rynku, jak sprawdzić wiarygodność kontrahenta czy transportować towary między obydwoma krajami. Poruszone zostały też prawne aspekty kontraktu handlowego z Państwem Środka. Przy okazji dzięki licznym atrakcjom można odkryć również sekrety chińskich tradycji.
Zobacz też: Super Biznes - Drogowa kiełbasa wyborcza
- Uważa pan Targi China Expo za sukces. Czy ich efektem jest wzmożone podpisywanie umów handlowych polsko-chińskich?
- O sukcesie China Expo Poland na przestrzeni lat można mówić pod kątem wielu elementów. Po pierwsze, co roku prezentujemy szeroki wachlarz ofert prosto z Chin, dzięki licznie obecnym przedsiębiorcom z Państwa Środka. Po drugie, targi niezmiennie cieszą się zainteresowaniem tysięcy zwiedzających. Co więcej, każdorazowo za imprezą stoją prestiżowi partnerzy, jak instytucje państwowe czy branżowe organizacje, a podczas uroczystych otwarć gościliśmy już wielu przedstawicieli świata dyplomacji, polityki czy biznesu. Co ważne, choć nie mamy informacji dotyczących dokładnej liczby umów między polskimi i chińskimi przedsiębiorcami, zawsze wśród chińskich firm przeprowadzamy ankiety, w których wskazują oni, że na targach dochodzi do podpisania nieraz naprawdę dużych kontraktów.
- Czy polsko-chińska wymiana handlowa się rozwija? Jaką ma skalę dziś, a jaką miała 4 lata temu?
- Z roku na rok obserwujemy, jak rozwija się wymiana towarowa między Polską a Państwem Środka. Według danych chińskich import w 2010 roku kształtował się na poziomie 9,4 mld dolarów, a w 2013 było to już blisko 12,6 mld dolarów. Choć wciąż zdecydowanie więcej towarów sprowadzamy z Chin, niż wysyłamy na ten rynek, to eksport w tym kierunku rozwija się w szybkim tempie. Podczas gdy w 2010 roku wartość eksportu do Chin wynosiła prawie 1,7 mld dolarów, w zeszłym roku było to już ponad 2,2 mld dolarów. Co ciekawe, jak podaje China Customs Statistics, wartość eksportu za I półrocze br. wyniosła blisko 1,5 mld dolarów, co oznacza 37-proc. wzrost w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego.
- Z jakich powodów Polska jest równie atrakcyjnym partnerem handlowym dla firm z Chin?
- Zamieszkana przez ponad 38 mln ludzi Polska jest jednym z największych rynków zbytu w Unii Europejskiej. Nic więc dziwnego, że Chińczycy sprowadzają do nas ogromne porcje towarów. Ponadto położona w sercu kontynentu Polska może być też postrzegana przez dalekowschodnich partnerów jako przyczółek do ekspansji na inne kraje europejskie.
- Jesteśmy świeżo po IV Targach, czy śmiało możemy zapraszać Czytelników na kolejną edycję?
- Oczywiście. Za rok będziemy świętować już pięciolecie Targów China Expo Poland. Impreza planowana jest na 10-12 września.
ZAPISZ SIĘ: Codziennie wiadomości Super Expressu na e-mail