W przypadku firmy szkoleniowej niezwykle istotnym elementem jest dokładny i przemyślany biznesplan. Sprawdź, czy na twoim terenie działają inne firmy szkoleniowe i jaki zakres usług proponują. Przemyśl i ustal, jakiego rodzaju szkolenia będziesz mógł prowadzić.
W firmie i on line
Organizacja szkoleń może być naprawdę rentowna. Na jednorazowym szkoleniu można parokrotnie zarobić. Jak to możliwe? Wystarczy, że najpierw zorganizujesz profesjonalne wysokiej jakości szkolenie stacjonarne, sfilmujesz je i obrabiasz materiał, nagrasz na nośnikach i możesz sprzedać je jako szkolenie niestacjonarne. Materiał taki będziesz mógł wykorzystać też podczas szkoleń prowadzonych on-line lub przekazywać uczestnikom podobnych kursów jako materiały edukacyjne.
Prowadzenie szkoleń stacjonarnych wymaga sporo zachodu. Przede wszystkim trzeba być mobilnym, bo większość zleceń dotyczyć będzie bliższych lub dalszych miejscowości. Na miejscu musi już czekać na ciebie lub twojego szkoleniowca odpowiednia sala. Wybierając ją, nie sugeruj się tylko ceną. Profesjonalne na wysokim poziomie szkolenie powinno odbywać się w sali przestronnej, klimatyzowanej i dobrze oświetlonej.
Jeśli planujesz nagrywanie zajęć, to zwróć uwagę na to, by sala nie znajdowała się od strony ruchliwej ulicy. Zorientuj się też, czy wyposażona jest w odpowiedni sprzęt multimedialny (np. rzutnik czy duży monitor lub telewizor). Pamiętaj też, by zawsze niezbędne urządzenia multimedialne wozić z sobą, aby w każdej sytuacji móc awaryjnej bez problemu przeprowadzić szkolenie.
Reklama na własną rękę
Firmy szkoleniowe zwykle nie korzystają z tradycyjnych form reklamy, jak spoty w mediach czy plakaty. W tej branży najlepiej bezpośrednio trafiać do klientów. Cenne są wizyty w firmach, które mogłyby korzystać z usług szkoleniowców. Pamiętaj, by do takiego spotkania doskonale się przygotować. Zawsze miej przy sobie niewielkie, ale interesujące foldery swojej działalności i wręczaj je niemalże przy każdej okazji. W twoim interesie leży, by jak najwięcej osób wiedziało, czym zajmuje się twoja firma.
Profesjonalna strona internetowa to najlepsza wizytówka firmy szkoleniowej. Możesz na niej zamieszczać prezentacje, filmiki, czy programy zajęć. To doskonałe miejsce do promowania swoich materiałów szkoleniowych (foldery, czy broszury). profesjonaliści pomogą ci też wypozycjonować stronę w sieci tak, by odwiedzało cię jak najwięcej internautów poszukujących firm szkoleniowych.
Niezbędne formalności
Aby legalnie prowadzić firmę szkoleniową, należy zarejestrować działalność gospodarczą. Można to zrobić drogą elektroniczną lub tradycyjną. W pierwszej kolejności wypełniasz wniosek o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Możesz także elektronicznie przesłać go za pomocą platformy CEIDG. W ten sposób możesz zgłosić działalność do urzędu statystycznego, który nadaje numer REGON i do urzędu skarbowego, który nadaje NIP.
Jeśli wolisz osobiście załatwiać sprawy w urzędach, udaj się do urzędu gminy. Tam pobierzesz i złożysz papierowy wniosek o wpis do CEIDG. Potem musisz jeszcze załatwić formalności związane z ubezpieczeniem społecznym i zdrowotnym swoich pracowników w ZUS (masz na to 7 dni od daty rozpoczęcia działalności podanej we wniosku CEIDG). Wtedy już tylko czekasz na numery NIP i REGON oraz na potwierdzenie założenia działalności gospodarczej. Jako aktywny przedsiębiorca powinieneś założyć też firmowe konto w banku oraz wyrobić pieczątkę i eleganckie wizytówki z numerem swojego telefonu komórkowego, stroną internetową i adresem e-mail.
Certyfikaty i akredytacje
W przypadku firmy szkoleniowej zadbać o ważne certyfikaty i akredytacje. Firma szkoleniowa może ubiegać się o akredytację kuratora oświaty na prowadzenie kursów zawodowych. To świetny sposób na podniesienie prestiżu działalności i zyskanie pozytywnej opinii wśród potencjalnych klientów. Akredytacja sprawi, że firma będzie postrzegana jako profesjonalna, legalna, sprawdzona i rzetelna.
Akredytacje przyznawane są firmom, które spełniają szereg wymogów formalnych i przejdą pomyślnie wizytację ekspertów z kuratorium. Wiążą się one z opłatą ok. 800 zł. Ale warto zainwestować. Firma szkoleniowa, która taki dokument posiada znajduje się w bazie placówek akredytowanych dostępnej na stronie internetowej Ministerstwa Edukacji.
Zespół fachowców
W przypadku tradycyjnej firmy szkoleniowej, nie ma konkretnych wytycznych i wymogów dotyczących kadry. Nie trzeba wpisywać ani udowadniać, czy zatrudnieni pracownicy posiadają kwalifikacje odpowiednie dla rodzaju prowadzonej działalności. Oczywiście chcąc prowadzić dobrą i solidną firmę, powinieneś zatrudniać fachowców z wysokimi kwalifikacjami. Najlepiej, by twoi szkoleniowcy mieli nie tylko umiejętności dydaktyczne, ale mogli potwierdzić je odpowiednim dokumentem (np. świadectwem ukończenia studium pedagogicznego).
Koszty inwestycji:
urządzenia multimedialne (laptop, rzutnik, kamera): ok. 5 tys. zł
reklama: ok. 1,5 tys. zł
materiały edukacyjne dla szkoleniowców (książki, kursy na nośniku): ok. 2 tys. zł
Suma: 8,5 tys. zł
Koszty miesięczne w miejscowości średniej wielkości:
wynajem dwóch sal na 60 godzin w miesiącu: ok. 2 zł
transport na szkolenia: ok. 300 zł
Suma: 2,3 tys. zł
Dochód:
Przychody miesięczne przy 60 godzinach zajęć w miesiącu. Zajęcia po 15 godzin dla 4 grup 15-osobowych. Koszt kursu od osoby to 100 zł. Szkolenia z zakresu Internetu:
6 tys. zł
Dochód przed opodatkowaniem: 3,7 tys. zł