Czy TikTok jest nowym hitem influencer marketingu?

2019-11-15 17:23 ŁT
TikTok
Autor: Instagram / jiffpom / Loren Gray

TikTok to jedna z najpopularniejszych wśród nastolatków aplikacji społecznościowych, która w ciągu kilku lat stała się jedną z największych internetowych platform. Aplikacja w pierwszym kwartale tego roku została pobrana ponad 150 mln razy. TikTok jest również wykorzystywany przez firmy do prowadzenia skutecznych działań marketingowych.

TikTok powstał po przejęciu musical.ly
W 2018 platforma była dostępna w 150 krajach i w 75 językach. Podobnie jak Facebook, Instagram czy Snapchat, jest to medium społecznościowe, które zrzesza ludzi z całego świata. W aplikacji można tworzyć krótkie, przeważnie 15-sekundowe filmiki. TikToka odróżnia od Snapchata lub Instagrama to, że twórcy wideo mogą korzystać z pokaźnej bazy muzyki, efektów oraz samodzielnie tworzyć spektakularne przejścia rodem z profesjonalnych programów do obróbki wideo. Użytkownicy tworzą treści w taki sposób, aby filmy były jak najbardziej dynamiczne i widowiskowe. 

ZOBACZ TEŻ: “Kim są polscy użytkownicy TikTok?” Wiemy, ile mają lat i co robią w internecie [INFOGRAFIKA]

Najpopularniejsze formaty na TikToku to:
- lip-sync - twórca symuluje śpiew; tło muzyczne można wybrać z pokaźnej bazy aplikacji
- transition - przejścia będące wynikiem montażu nagrań z przedniej i tylnej kamery smartfona
- comedy - komediowa forma artystyczna w postaci monologu
- tutorial (DIY) – poradnik dotyczący np. wykonania makijażu
- live - streamowanie treści na żywo, znika z aplikacji po zakończeniu transmisji 
- duet - materiał dogrywany do istniejącego już, oryginalnego filmu 

Pierwsze w Polsce badania
-Do przeprowadzenia pierwszych w Polsce badań nad użytkownikami aplikacji TikTok skłonił nas brak narzędzi analitycznych w aplikacji. Narzędzia te są niezbędne do projektowania i tworzenia kampanii reklamowych na TikTok, więc w 2018 zdecydowaliśmy się przeprowadzić wśród użytkowników badanie, które wyposażyło nas i rynek w niezbędne informacje. Obecnie planujemy już drugą, znacznie bardziej rozbudowaną edycję badania – mówi Tobiasz Wybraniec, prezes agencji influencer marketingu GetHero.

SPRAWDŹ RÓWNIEŻ: Trzy rzeczy, których nie wiesz o ulubionej aplikacji nastolatków

Informacje płynące z przygotowanego na koniec 2018 roku raportu dla wielu marketerów są wciąż nowinką i zaskoczeniem. Ciekawe i wciąż aktualne jest choćby to, że TikTokową społeczność charakteryzuje bardzo wysokie zaangażowanie i lojalność wobec aplikacji. Aż 83 proc. respondentów korzysta z niej od co najmniej roku, co czwarty użytkownik spędza przy niej ponad godzinę, a 56 proc. przynajmniej 30 minut dziennie. Oprócz czasu, znaczenie ma też ilość uruchomień aplikacji. TikTok włączany jest przez 34 proc. użytkowników ponad 10 razy w ciągu dnia! Pięć razy dziennie aplikację uruchamia 25 proc. badanych. TikTok ma więc bazę wiernych, zaangażowanych i aktywnych użytkowników, którzy korzystają z niej często i chętnie.

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Pierwsza na świecie kampania TikTok, promująca konkretne państwo! Na kogo padł wybór?

Świat młodych internetowych celebrytów
Ponad 150 mln pobrań aplikacji TikTok w pierwszym kwartale tego roku potwierdza stale rosnącą popularność tej platformy. Aplikacja cieszy się zainteresowaniem głównie wśród nastolatków, dlatego jest wykorzystywana przez marketerów, którzy chcą dotrzeć do tej grupy docelowej. Warto również zaznaczyć, że większość (71 proc.) użytkowników aplikacji obserwuje więcej niż 100 TikTokerów, a 44 proc. śledzi ponad 200 osób. Dlatego kampanie prowadzone za pomocą tej platformy są bardzo skuteczne m.in. przy budowaniu zasięgu. Jako przykład podajmy akcję promocyjną marki Tymbark, która do promocji nowego smaku swojego napoju zaangażowała 22 Tiktokerów, co pozwoliło na wygenerowanie 18 mln wyświetleń reklamy. Innym przykładem jest kampania „CzystySquad”, w której uczestniczyło 9 popularnych twórców. Jej celem było zachęcenie młodych ludzi do dbania o higienę skóry  z wykorzystaniem produktów serii Czysta Skóra.
 
Prościej i szybciej
TikTok zgromadził wokół siebie potężną społeczność. Ponad 500 milionów użytkowników sprawia, że aplikacja może być konkurencją dla innych platform, takich jak Youtube, Facebook czy Instagram. Czy tak rzeczywiście jest? Użytkowników TikToka najbardziej interesuje oglądanie krótkich, angażujących treści i łatwość tworzenia własnych. Youtuber do stworzenia wideo potrzebuje sprzętu: kamery, mikrofonu, słuchawek, komputera, specjalistycznych programów do obróbki audio i wideo, wiedzy, doświadczenia oraz mnóstwa czasu. TikTokerowi wystarczy jedynie smartfon i „ogarnięcie” wbudowanych intuicyjnych funkcji. Ta łatwość obsługi jest bardzo ważna, bo według raportu GetHero, 70 proc. użytkowników sama tworzy treści w ramach TikTok. TikTokerzy nie chcą produkować długich treści ani ich oglądać. Zatem TikTok nie jest konkurencją dla YouTuba, ponieważ treści przekazywane za pomocą obu platform różnią się od siebie m.in. długością trwania. Również Facebook wbrew pozorom ma mało wspólnego z TikTokiem. Obie platformy są medium społecznościowym, ale zrzeszają zupełnie innych użytkowników pragnących odmiennych treści. TikTokerzy chcą prostego, szybkiego i jasnego przekazu video, którego często na Facebooku brakuje. Platforma TikTok cieszy się dużą popularnością wśród nastolatków, dlatego trendy w niej wyznacza głównie młodzież. TikTok dostępny jest oczywiście dla każdego, ale w praktyce korzystają z niego głównie przedstawiciele pokolenia Z (urodzeni po 2000 roku). Młodzież na TikToku ma gwarancję, że publikowane tu treści docierają przede wszystkim do rówieśników.

SPRAWDŹ TEŻ: Robert Lewandowski nie zapłacił kurierowi za przesyłkę! Huawei rusza z kampanią promocyjną [WIDEO]
 
TikTok – bez precedensu w social media
TikTok to aplikacja, która swoim użytkownikom oferuje zupełnie nowe możliwości przekazu. Krótkie i bardzo angażujące treści stanowią atrakcyjną formę komunikacji dla współczesnych nastolatków. Aplikacja dynamicznie się rozwija i wprowadza coraz to nowsze, usprawniające jej działanie rozwiązania. Wszystko to sprawia, że TikTok jest jedyną w swoim rodzaju platformą, której udało się podbić serca młodzieży i do tego skutecznie zaangażować ją w swoją społeczność. Użytkownicy wciąż regularnie i chętnie korzystają z aplikacji, aktywnie zachęcają do tego też swoich znajomych, co pozwala prognozować, że ilość użytkowników będzie stale  rosła.