gra komputerowa

i

Autor: East News

Producenci gier komputerowych dostaną prezent od rządu. Warunek? Wsparcie polskiej kultury

2018-10-22 18:06

MKiDN pracuje nad projektem ustawy, który przewiduje ulgi podatkowe dla producentów gier wideo, którzy wykorzystują polski lub europejski dorobek kulturowy. Jednym z warunków jest dystrybucja gry wideo, która pozostawała na rynku przez co najmniej 3 miesiące przed złożeniem wniosku o ulgę. Rządzącym zależy na zatrzymaniu emigracji polskich firm tworzących grafikę komputerową oraz przyciąganie producentów i twórców z zagranicy.

Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego proponuje ulgę podatkową ze wykorzystanie polskiego lub europejskiego dorobku kulturowego. Stawia przy tym szereg wymagań. 

Jednym z nich jest poniesienie przy produkcji gry kosztów kwalifikowanych w wysokości co najmniej 100 tys. zł, a wsparcie finansowe udzielane byłoby na okres trzech lat i wyniosłoby 19 proc. kosztów kwalifikowanych.

- Projekt ustawy skierowany jest do „wszystkich twórców gier wideo, którzy w jakikolwiek sposób chcieliby skorzystać z polskiego potencjału kulturowego, np. zabytków, muzyki, aktorów, producentów itd., a także do każdego producenta gry wideo, który chce tworzyć ją w Polsce i chce tam zawrzeć jakikolwiek element polskości -  powiedział PAP wiceminister kultury Paweł Lewandowski.

Na wsparcie ze strony rządu nie mają co liczyć twórcy gier o charakterze: reklamowym lub promocyjnym, hazardowe, zawierające treści pornograficzne oraz nieprzeznaczone do komercyjnej dystrybucji.

Tłumacząc powody przygotowania projektu wiceminister powiedział, że jest nim m.in. zapobieganie emigracji polskich firm tworzących grafikę komputerową oraz przyciąganie producentów i twórców z zagranicy, żeby „budowali polski produkt narodowy”.

Wiceminister zauważył, że „jedną z nisz polskiej gospodarki są przemysły kreatywne, w tym sektor gier komputerowych. Dlatego tworzenie przyjaznych warunków do ich dalszego rozwoju jest częścią rozwoju Polski na kolejne kilkadziesiąt lat”.

Wartość polskiego rynku gier wideo w 2016 r. wyniosła 1,85 mld zł, a prognoza na rok 2019 zakłada wzrost do 2,23 mld zł - wylicza branżowy serwis wnp.pl. Sam CD Projekt CD Projekt, według danych na koniec 2017 r., na całym świecie sprzedał 33 mln kopii gier z serii Wiedźmin! Resort przewiduje, że ustawa wejdzie w życie 1 stycznia 2019 roku.

Najnowsze