Najtaniej w Auchan
Z wrześniowego badania wynika, że pozycję lidera najniższych cen zajął Auchan. Średni koszt koszyka zakupowego ASM Sales Force Agency w tej sieci wyniósł 280,27 zł. To wzrost o 96,72 zł, czyli o 52,69 proc. więcej niż najtańszy koszyk w sierpniu, należący przed miesiącem do sieci Lidl" - napisano w raporcie. Różnice w średniej cenie koszyka między pierwszym a drugim i trzecim sklepem w rankingu wyniosły odpowiednio więcej o 6,88 zł (Selgros Cash & Carry) i 7,70 zł (Makro Cash & Carry). Natomiast najdroższy koszyk zanotowano w sieci POLOmarket, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba zapłacić 330,30 zł. Wśród sieci tradycyjnych, najtańsze zakupy można było zrobić w sklepach typu Cash and Carry - 287,56 zł. Natomiast w zestawieniu kanałów sprzedaży najwyższe średnie ceny badanych produktów odnotowano w "dark store" (sklepy, w których zakupy dokonuje się za pomocą aplikacji) - 362,68 zł, a w takim zestawieniu najtańsze zakupy (305,83 zł) można było zrobić w sklepach hybrydowych, oferujących sprzedaż stacjonarną i internetową.
Co podrożało najbardziej?
Zestawienie cen kategorii produktowych, określonych na podstawie wybranych 40 produktów pokazuje, że we wrześniu 2024 w ujęciu rok do roku podrożało 9 na 10 kategorii: chemia domowa i kosmetyki, dodatki, mięso, wędliny i ryby, mrożonki, nabiał, napoje, słodycze, produkty sypkie oraz używki i piwo. W porównaniu do ub.r. potaniały tylko produkty tłuszczowe (o 5,15 proc.). Najbardziej zdrożały napoje - we wrześniu płacono za nie o 19,37 proc. więcej niż rok temu.
Ceny wzrosły w większości sieci
Spadek cen odnotowano jedynie w czterech sieciach handlowych, a w pozostałych dziewięciu ceny badanych produktów były wyższe niż w sierpniu br. czytamy w raporcie. Największy wzrost średniej ceny koszyka w ujęciu miesięcznym miał miejsce w sieci Lidl (71,05 proc.), a jej największy spadek w sklepach Selgros Cash and Carry (-1,16 proc.).
Średnia wartość koszyka zakupowego wzrosła rok do roku o 8,50 proc. z 285,05 zł we wrześniu 2023 r. do 309,27 zł we wrześniu 2024 r." - poinformowali autorzy.
W ujęciu rocznym wzrost cen produktów zaobserwowano w 9 na 13 sieci. Największy wzrost ceny koszyka w ujęciu rocznym - według autorów - zanotowano w sieci Biedronka; ceny wzrosły tam o ponad połowę (50,31 proc.), czyli o 109,10 zł więcej niż w 2023 r.