Rodzice płacą za pozalekcyjne zajęcia dla dzieci
Pomimo rozpędzonej inflacji na płatne zajęcia pozalekcyjne dzieci zamierza obecnie posłać 70 proc. rodziców, to o 10 punktów procentowych więcej niż w roku szkolnym 2021/22. Są to głównie najmłodsi rodzice przed 30-tką (83 proc.) i ankietowani z wykształceniem wyższym (87 proc.). Takie wnioski pochodzą z raportu Santander Consumer Banku.
Takie plany ma ponad połowa osób z grupy najmniej zamożnych badanych, tj. zarabiających do 1999 zł netto (53 proc.). Z kolei na zajęcia darmowe obecnie chce posłać dzieci co piąty ankietowany (22 proc.), czyli mniej niż w ubiegłym roku szkolnym, kiedy odsetek ten sięgał 29 proc.
Na darmowe zajęcia w tym roku zamierza posłać dziecko najwięcej respondentów z grupy trzydziestolatków (30 proc.), z dużych miast powyżej 250 tys. mieszkańców jak Warszawa, Kraków czy Wrocław (31 proc.) i z dochodem od 2000 do 2999 zł na rękę (32 proc.).
Tylko 15 proc. pytanych przyznaje, że ich dziecko nie będzie brało udziału w zajęciach pozalekcyjnych. W tej grupie znajduje się co czwarty mieszkaniec małego miasta do 50 tys. osób i co piąty ankietowany z wykształceniem średnim.
Jak podaje Santander Consumer Banku w zeszłym roku szkolnym co drugi rodzic przeznaczał na zajęcia pozalekcyjne dziecka miesięcznie od 301 do 800 zł (42 proc.), a co jedenasty ankietowany od 800 zł w górę (9 proc.) w przeliczeniu na jedno dziecko. W tym roku w związku z rekordową inflacją można się spodziewać, że koszty te będą jeszcze większe.
Polecany artykuł:
Na jakie zajęcia pozalekcyjne chodzą dzieci w Polsce?
Z badania wynika, że 61 proc. rodziców zamierza posłać dziecko na zajęcia sportowe. Co drugi pytany wskazał kurs języka angielskiego (48 proc.), a na kolejnym miejscu korepetycje z przedmiotów będących w programie szkolnym (24 proc.). Na zajęcia z programowania zamierza posyłać dzieci jedynie 6 proc. rodziców.
Rodzice niechętnie posyłają dzieci na zajęcia związane z aktywnością społeczną, takie jak harcerstwo czy wolontariat (5 proc.). Mało popularna jest też nauka gry na instrumencie lub śpiew (8 proc.) - podano.
(Badanie zostało zrealizowane w lipcu tego roku przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Banku metodą standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI). W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa 1001 dorosłych Polaków).