CPK

i

Autor: materiały prasowe

Publicystyka

Co dalej z CPK? Eksperci o przyszłości megainwestycji [WIDEO]

2024-02-20 14:38

We wtorek (20 lutego) odbyła się debata o sensowności i przyszłości budowy megalotniska CPK. Do dyskusji zaprosiliśmy Piotra Malepszaka, wiceministra infrastruktury, MarcinaHorałę, posła PiS, b. pełnomocnika rządu ds. CPK, Andrzeja Bittela, b. wiceministra infrastruktury, Karolinę Pawliczak, posłankę KO, Adriana Furgalskiego, wiceprezesa Zespołu Gospodarczego TOR, Macieja Bukowskiego, prezesa WiseEuropa. CPK: tak czy nie? Co powiedzieli goście w dyskusji?

Budowa CPK. Megalomania czy potrzebna inwestycja?

Oczywiście zdania były podzielone. Jak stwierdziła posłanka KO projekt CPK był przepompownią pieniędzy do różnych fundacji i zaprzyjaźnionych mediów. Pawliczek podała przykład promocji w kwartalniku "Apostoł Miłosierdzia Bożego". Zarzuciła poprzedniej ekipie rządowej wydawanie olbrzymich sum na "propagandę". Jak wyliczyła podczas debaty Pawliczak z KO, na ten cel wydana ok 27 mln zł., a na bieżące zobowiązania 3 mld zł. Tymczasem inwestycja nawet nie ruszyła, nie ma niezbędnych pozwoleń - mówiła Pawliczek z KO. 

Jak stwierdziła zabrakło konsultacji społecznych. "Obecnie jest zbyt dużo wątpliwości i znaków zapytania, żeby móc kontynuować w takim kształcie tą inwestycję" - zaznaczyła. Jak dodała Pawliczak dopiero raport z audytu, który ma się odbyć pokaże co dalej, z projektem.

Marcin Horała pełnomocnik ds. CPK w rządzie Mateusza Morawieckiego ripostował, że w wyniku działań obecnego rządu Tuska, termin oddania CPK w 2028 r. już jest nierealny i niebezpiecznie oddala się. "Budować szybciej jest bardziej ekonomiczne'-uważa Horała.

"Mimo, że nasz harmonogram był bardzo ambitny i napięty jednak dotrzymywaliśmy terminów. Konsultacje społeczne odbywały się jeszcze na etapie projektowanie, co nie jest powszechną praktyką przy takich inwestycjach" mówił Horała.    

Piotr Malepszak, obecny wiceminister infrastruktury stwierdził, z kolei, że opowiadanie bajek sztucznie pompuje koszty, "urealnijmy koszty, przez realne terminy" - mówił podczas debaty Malepszak. Jak stwierdził "należy zejść na ziemię", to audyt nam pokaże realne harmonogramy i terminy realizacji CPK". Jak dodał wiceminister, obecnie opóźnia się projektowanie linii kolejowych związanych z tą inwestycją, nie ma przetargu na zakup odpowiednich pociągów, najbardziej realną datą kiedy mogą pojechać pociągi jest 2030 r. - skonkludował wiceminister Malepszak. 

Jak argumentował Maciej Bukowski, prezes WiseEuropa lotnisko takie jak Okęcie, położone w środku miasta nie ma potencjału do rozbudowy i dalszego rozwoju. "Jego formuła się wyczerpała" - stwierdził Bukowski z WiseEuropa. 

"Uważam, że CPK ma bardzo duży potencjał logistyczny, który może stać się bodźcem rozwojowym dla regionu. Obecny rząd zwleka i rozmydla ten projekt, a on jest po prostu ważny dla naszej gospodarki. Bez CPK świat nam odjedzie, zmarnujemy pieniądze, które już wydaliśmy, a finalnie i tak w przyszłości będziemy musieli zbudować taki port. Ale za kilkanaście lat będzie jeszcze drożej"- stwierdził Bukowski. Jak dodał, inwestycja zarówno lotnicza jak i kolejowa związana z budową CPK się spina, można jedynie dyskutować o poszczególnych etapach. 

Bukowski stwierdził, że każda inwestycja publiczna wiąże się z wywłaszczeniami, oprotestować można wszystko tylko wtedy nie budowano by dróg ekspresowych i autostrad. "Dotarliśmy do tego momentu ze ta infrastruktura jest nam potrzebna. Dość z tymi oszczędnościami, nie marnujemy tego żeby to się rozpadło to, byłby duży błąd"-zaapelował prezes WiseEuropa. 

Andrzej Bittel wiceminister infrastruktury w rządzie PiS zaapelował o to by podejść do tego projektu odkładając na bok emocje związane z kampanią wyborczą. Dyskutujmy na argumenty, a nie trzymajmy się retoryki, że "nie dla CPK, b o tak powiedzieliśmy w kampanii- stwierdził Bittel. 

Adrian Furgalski podsumował, że należy poukładać kilka elementów takich jak: przeliczyć przepustowość zadecydować jakie rolę mają pełnić lotniska w Radomiu i Modlinie.  "Dopasujmy harmonogramy i wtedy zadecydujmy jak rozwijać kolej i lotnictwo" - stwierdził prezes Furgalski. 

QUIZ PRL. Czym pachniała Polska Ludowa?

Pytanie 1 z 15
Popularne perfumy dla pań w charakterystycznej niebieskiej butelce ze złotym korkiem to:
QUIZ PRL. Czym pachniał PRL?

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Najnowsze