Nierealne harmonogramy budowy CPK
W rozmowie z dziennikiem Maciej Lasek nowy pełnomocnik ds. CPK zapewnia, że "nie zależy nam na utopieniu projektu, lecz na jego urealnieniu". Jak czytamy w "PB" celem audytu jest m.in. ocena dotychczasowych działań spółki, harmonogramów i uzasadnień dla poszczególnych elementów projektu budowy CPK oraz rekomendacje dla Rady Ministrów, która na tej podstawie, z uwzględnieniem możliwości finansowych państwa i potencjalnych korzyści, podejmie decyzję, co dalej z programem budowy centralnego portu — mówi Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. CPK.
Według dziennika weryfikacja obejmie zawieranie umów, a audyty (część z nich już rozpoczęto) obejmą części inwestycyjne: kolejowe i lotniskowe, krótszy — program społeczno-gospodarczy, kadry, zawieranie umów z firmami zewnętrznymi oraz harmonogram ich wykonania. W planie kontroli jest też sprawdzenie wykorzystania przekazanych spółce pieniędzy publicznych.
Lasek twierdzi, że niektóe umowy podpisywane były bez odpowiednich pozwoleń, bo nie zakończono wcześniejszych postępowań.
"Tymczasem umowy zawierały zapisy nakazujące płacić partnerom tzw. przestojowe. W sytuacji, gdy projekt jest tak skomplikowany i obarczony wieloma rodzajami ryzyka, godzenie się na podobne rozwiązania jest niewłaściwe z punktu widzenia dbałości o finanse publiczne. To jednak niech oceni audytor"-mówi pełnomocnik ds. CPK.
Jak podaje dziennik, wiadomo, że termin oddania lotniska centralnego w 2028 r. jest nierealny. Zdaniem pełnomocnika Laska, cytowanego przez "PB" "już wcześniej zwracali na to uwagę specjaliści z branży lotniczej, dziś otwarcie mówią o tym pracownicy. Mamy pierwsze informacje ze spółki, audyt trwa, ale na pewno realna data jest późniejsza" -uważa Lasek w Pulsie Biznesu.
Jak podsumowuje pełnomocnik, wyniki audytu poznamy najpóźniej na koniec pierwszego półrocza. "Na koniec marca powinien być gotowy raport cząstkowy, przynajmniej w obszarze HR, działań PR, harmonogramów i programu społeczno-gospodarczeg"-zapowiada Maciej Lasek w "PB".
Co dalej z wywłaszczeniami?
Wcześniej w rozmowie z PAP, Lasek też pytany był o wywłaszczenia. Jak ocenił to olbrzymie wyzwanie. "Chciałbym doprowadzić do takiej sytuacji, żeby osoby wobec, których nie da się już tego uniknąć, czuły się zaopiekowanie przez państwo. Inwestycje infrastrukturalne wymagające wywłaszczeń, czy wykupu ziemi zawsze będą budzić emocje społeczne. Uczciwie należy się zmierzyć z tym problem" - podkreślił Lasek.
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który ma zintegrować transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. hektarów ma być wybudowany port lotniczy. W skład CPK mają wejść też inwestycje kolejowe: węzeł przy porcie lotniczym i połączenia na terenie kraju, które mają umożliwić przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz. CPK jest w 100 proc. własnością Skarbu Państwa.
Polecany artykuł: