Sklepy małoformatowe (do 300 mkw powierzchni) powoli odchodzą do lamusa. Dane napływające z rynku nie pozostawiają złudzeń – obroty takich sklepów systematycznie spadają. Jak podaje Polska Izba Handlu, w lutym obroty sklepów małoformatowych były o 5,1 proc. niższe niż w styczniu, a liczba transakcji zmniejszyła się w tym czasie o 6,6 proc. W porównaniu z lutym 2017 r. odnotowano spadek łącznej liczby paragonów aż o 1,6 proc. Co ciekawe, rośnie wartość sprzedaży – w ujęciu rok do roku o ok. 4,5 proc., co spowodowane jest wzrostem cen.
Zobacz: Dlaczego nie lubimy świątecznych zakupów?
Co wpływa na takie statystyki? W przypadku ujęcia miesiąc do miesiąca wpływ ma np. ilość dni. Luty jest najkrótszym miesiącem w roku. Mroźna końcówka miesiąca przełożyła się na zmniejszenie popytu m.in. na piwo (wydatki na nie były o 12 proc. niższe niż w styczniu) czy napoje gazowane, częściej do koszyków klientów trafiały natomiast miody (wzrost liczby transakcji o 26 proc. w porównaniu ze styczniem) oraz środki na przeziębienie i grypę. Natomiast Tłusty Czwartek przyczynił się do większego niż w styczniu popytu na produkty takie jak mąka, drożdże czy olej, a Środa Popielcowa przyniosła skokowy wzrost sprzedaży różnego rodzaju przetworów rybnych (łącznie w lutym liczba paragonów zawierających tę kategorię wzrosła w porównaniu ze styczniem o 20 proc.).
Co jeszcze chętnie kupowaliśmy w zimowe dni? Powodzeniem cieszyły się mrożonki. Liczba paragonów z daniami chłodzonymi (m.in. pizze, pierogi, zupy) była o 20 proc. wyższa niż rok wcześniej, częściej w koszykach pojawiały się także produkty instant.
Przeczytaj: Już nie zrobimy zakupów we Freshmarkecie
Do małych sklepów przychodzimy tez po drobne przekąski. Jednak nie wybieramy już tak często wysokokalorycznych słodkości lub słonych przekąsek. W lutym zanotowano o ponad 40 proc. więcej transakcji zakupu batonów owocowych niż przed rokiem i o ponad 25 proc. paragonów z chipsami owocowymi.
Niezależnie od miesiąca i pory roku dla sklepów małoformatowych najważniejszą pod względem udziałów w obrotach kategorią są papierosy. W lutym liczba paragonów, na których pojawiały się papierosy była nieco wyższa niż rok wcześniej, lepiej sprzedawał się również tytoń.