Rekord zadłużenia wśród przedsiębiorstw należy do firmy z branży rolniczej z województwa pomorskiego, która ma do spłacenia 14,4 mln zł. Z kolei wśród konsumentów przoduje 42-letni mieszkaniec województwa lubuskiego, którego konto obciąża rekordowa suma 361 tys. zł. Największe długi mają osoby z miejscowości liczących od 20 tys. do 50 tys. mieszkańców - nie zapłacili oni 188 mln zł.
Mężczyźni są zadłużeni na ponad 502 mln zł, a kobiety mają 383 mln zł zaległości. Najmniej solidni w regulowaniu rachunków za telefon, internet i telewizję oraz sprzęt elektroniczny są Polacy w wieku 36-45 lat. Powinni oni zapłacić telekomom ponad 260 mln zł. Najmniejsze długi mają natomiast osoby powyżej 65. roku życia, które zalegają na blisko 65 mln zł.
Łączna liczba dłużników
Większość dłużników telekomunikacyjnych stanowią konsumenci. Jest ich ponad 266 tys., natomiast firm – prawie 37 tys. Ale to firmy mają wyższe średnie zadłużenie. Przeciętnie są winne telekomom prawie 11 tys. zł. Konsumenci trzykrotnie mniej - 3,3 tys. zł na osobę. Łączna liczba dłużników telekomunikacyjnych, figurujących w KRD – konsumentów i firm – to obecnie 304 tys. Dane KRD pokazują, że to grono zmniejsza się - na koniec 2020 r. było ich 354 tys., a w minionym roku – 310 tys.
Jak wyjaśnił PAP prezes Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej Adam Łącki, spadek liczby dłużników w bazie KRD to między innymi efekt działań telekomów, świadomie ograniczających ryzyko biznesowe - zarówno przed podpisaniem umowy z konsumentem, jak i firmą, weryfikują ich rzetelność płatniczą w rejestrze dłużników. Dodał, że w 2020 r. telekomy pobrały z bazy KRD prawie 2,30 mln raportów o sytuacji finansowej klientów; w 2021 r. – 2,33 mln, a od początku tego roku - 845 tys.
Niezapłacone rachunki
Według KRD łączne zadłużenie konsumentów i przedsiębiorstw wobec telekomów wynosi obecnie 1,28 mld zł. W pandemii było ono wyższe. "Na koniec 2020 r. niezapłacone rachunki za telefon, telewizję, Internet i raty za sprzęt elektroniczny wynosiły 1,31 mld zł. Najgorzej było w lipcu 2020 r., kiedy suma zobowiązań przekroczyła rekordowe 1,5 mld zł. Na koniec 2021 r. spadła ona do 1,29 mld zł" - zwrócił uwagę Łącki. Dodał, że większość zadłużenia (886 mln zł) przypada na konsumentów.
Eksperci zwracają uwagę, że powszechność korzystania z telefonów i internetu powoduje, że Polacy tracą czujność i zaniedbują bezpieczeństwo. Nie zawsze potrafią zweryfikować, czy otrzymany SMS lub link jest prawdziwy i bezwiednie klikają w nie, trafiając na fałszywe strony wyłudzające dane osobowe. Jak wynika z danych serwisu ChronPESEL.pl, partnera KRD, niewiele ponad 18 proc. osób z najbardziej zadłużonej względem telekomów grupy wiekowej (36-45 lat) deklaruje, że wie, kiedy ma do czynienia z oszustem.