Gnębią cię telefony z nieznanego numeru? Podpowiadamy, co zrobić

2018-03-03 12:40 AMB
Przerwy w dostawie internetu Orange
Autor: Shutterstock

Jeżeli nie wiesz, jak pozbyć się natrętnych anonimów, którzy wydzwaniają do ciebie na okrągło, ten artykuł jest dla ciebie. Poprosiliśmy o radę Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych (GIODO). Okazuje się, że z osobami, które mimo braku zgody abonenta kontaktują się z nim w celach handlowych, można walczyć na kilka sposobów.

Ostatnio coraz częściej zdarza się, że oszuści dzwonią do przypadkowych osób w Polsce z egzotycznych krajów. W lutym po raz kolejny ich ofiarą padli klienci Orange. Ci abonenci, którzy odebrali telefon z numeru zaczynającego się od cyfr 67, mogli dostać do zapłacenia wysoki rachunek. Chociaż numer kierunkowy do Piły jest identyczny, po drugiej stronie słuchawki znajdował się ktoś z Papui-Nowej Gwinei, a w przypadku odebrania połączenia głosowego z innego kontynentu obowiązują wysokie stawki za roaming.

Opisana powyżej metoda nie jest jedyną formą nękania właścicieli smartfonów. Użytkownicy urządzeń mobilnych skarżą się także na inne, notorycznie powtarzające się połączenia przychodzące z nieznanych numerów. W przypadku członków sieci Orange mieliśmy do czynienia z głuchym telefonem, ale równie dobrze po przyjęciu połączenia głosowego z nieznanego numeru może włączyć się automatyczna sekretarka. Jeżeli tego typu telefony powtarzają się, staje się to naprawdę irytujące. Na szczęście niechcianym połączeniom można zaradzić.

Zobacz: Orange anuluje opłaty tysiącom klientów

Aby dowiedzieć się czegoś więcej na temat tego, kto znajduje się po drugiej stronie linii, można poszukać informacji na temat podejrzanego numeru w internecie. W sieci dostępnych jest wiele stron, które umożliwiają zweryfikowanie danego numeru. Przykładowo, pod adresem nieznanynumer.pl można sprawdzić stopień bezpieczeństwa konkretnego połączenia głosowego, zamieścić komentarz oraz zapoznać się z opiniami innych użytkowników, do których dzwoniono spod danego numeru. W skali bezpieczeństwa numer może być „przydatny", „bezpieczny", neutralny", „nękający" lub „niebezpieczny".

Przykładowo, po wpisaniu numeru „799449843" wyświetlą się komentarze z przypisanym do danego ciągu cyfr stopniem zagrożenia. połączeń przychodzących spod numeru "799449843". Internauci twierdzą, że ktoś podszywa się pod Play. Po odebraniu telefonu włącza się automatyczna sekretarka. Użytkownik zostaje poinformowany, że niedługo wygasa mu umowa i otrzymuje ofertę przeniesienia się do Play.

Polecamy: Uwaga na telefony z Afryki

„Play! dzwoni kilka razy dziennie mimo tego ze nie jestem zainteresowana oferta" – pisze osoba, która przyznała połączeniom status „nękający". „Nr 799 449 843 nęka mnie od jakiegoś czasu. Nie mam pojęcia kto to taki,Denerwuje mnie to, ponieważ dzwoni do mnie po kilka razy dziennie. Oczywiście nie odbieram, a ten ciągle dzwoni. Kto to jest czy ktoś wie?" – dopytuje się inny użytkownik. „propozycja przeniesienia numeru" – wyjaśnia kolejny. „głuche telefony , raz uslyszalem jakas nagrana oferte, dzwonia co kilka dni regularnie, nie mozna oddzwonic." – dodaje kolejny. „Blokować od razu. Pseudo Play." – radzi inna osoba.

W takiej sytuacji jak ta opisana powyżej pierwszym odruchem może być zablokowanie natrętnego numeru. Niestety, tego typu czynność nie usuwa problemu, ponieważ oszuści w dalszym ciągu mogą gnębić innych użytkowników. Jeżeli chcemy powstrzymać falę połączeń na dobre, niestety musimy sprawdzić, z kim mamy do czynienia. W tym celu należy skontaktować się z odpowiednimi organami ścigania. Następnie sprawę można zgłosić do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych (GIODO).

- Do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych wpływają sygnały dotyczące wykorzystywania numeru telefonu do przekazywania różnego rodzaju komunikatów marketingowych. Często nie wiadomo, kto jest abonentem numeru telefonu, z którego wykonywane jest połączenie. W takiej sytuacji osoba, która chce złożyć skargę do GIODO, powinna, powołując się m.in. na art. 190a Kodeksu karnego, skorzystać z pośrednictwa organów ścigania. Są one bowiem władne do ustalenia informacji dotyczących właściciela numeru, z którego wykonywane są połączenia – wyjaśnia w rozmowie z Superbiz.se.pl Agnieszka Świątek-Druś, rzeczniczka prasowa Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych. – Jest to o tyle istotne, że osoba wnosząca skargę do GIODO jest zobowiązana w sposób jednoznaczny określić podmiot, którego ta skarga dotyczy, poprzez podanie pełnej jego nazwy i adresu siedziby – podkreśla nasza rozmówczyni.

Polecamy: Nie odbieraj połączeń z numeru +53. Orange Polska ostrzega

Innym rozwiązaniem jest zwrócenie się o pomoc do rzecznika praw konsumenta. Tego typu pomoc świadczona jest przez Urząd Ochrony Konsumentów i Konkurencji (UOKiK), ale również przez gminne (miejskie) biura oraz organizacje pozarządowe. Przydatne namiary można znaleźć pod adresem uokik.gov.pl, a w Warszawie – na stronie miejskiego rzecznika konsumenta pod adresem konsument.um.warszawa.pl.

- Warto też wskazać na przepisy ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. - Prawo telekomunikacyjne, które regulują kwestie dotyczące świadczenia usług telekomunikacyjnych i sposobu wykorzystywania danych abonentów (w tym warunki ich ochrony). Zgodnie z art. 172 ust. 1 powołanej ustawy, zakazane jest używanie telekomunikacyjnych urządzeń końcowych i automatycznych systemów wywołujących dla celów marketingu bezpośredniego, chyba że abonent lub użytkownik końcowy uprzednio wyraził na to zgodę. Artykuł 174 powołanej ustawy przesądza zaś, że zgoda wyrażona przez abonenta lub użytkownika końcowego nie może być domniemana lub dorozumiana z oświadczenia woli o innej treści, a także może być w każdym czasie wycofana, w sposób prosty i wolny od opłat – podkreśla Agnieszka Świątek-Druś.

Osobom, które kontaktują się z ofertami marketingowymi bez zgody adresata grozi kara pieniężna. - Obecnie wymóg uzyskania zgody na wykorzystanie telekomunikacyjnych urządzeń końcowych dotyczy każdego abonenta lub użytkownika końcowego, a więc również niebędącego konsumentem (a np. będącego przedsiębiorcą). Każdego przedsiębiorcę, który bez zgody abonenta przekaże komunikat marketingowy, Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej (UKE) może ukarać karą pieniężną do 3% przychodu osiągniętego w poprzednim roku kalendarzowym (art. 209 ust. 1 pkt 25 i art. 210 ust. 1) – tłumaczy rzeczniczka prasowa GIODO.

Źródło: GIODO, nieznanynumer.pl