Branża funeralna intensywnie się rozwija. Kilka razy w roku na całym świecie odbywają się profesjonalne targi i konferencje tematyczne, na których prezentowane są nowe produkty i usługi. Jak w każdej innej, tak i w tej branży, istnieją sezonowe trendy za którymi prowadzący firmy pogrzebowe muszą nadążać.
Organizacja pochówku nie jest prostą sprawą. Pogrążona w żałobie rodzina często nie jest w stanie sama uporać się z wszystkimi formalnościami i procedurami. Całą organizację pochówku zleca wtedy profesjonalnej firmie pogrzebowej, która powinna spełniać najwyższe standardy.
Czytaj też: Ile kosztują wiązanki i kwiaty na Wszystkich Świętych
W zakładzie pogrzebowym ustala się szczegóły takie jak: data pogrzebu, wybór miejsca pochówku, trumny lub urny, określenie rodzaju obrządku religijnego. Zatem zakład pogrzebowy świadczący kompleksowo usługi zajmuje się wszystkimi sprawami związanymi z pochówkiem już od momentu przejęcia zwłok ze szpitala czy z miejsca wypadku. Zatem do prowadzenia tego typu działalności potrzebny jest odpowiedni lokal, samochód, urządzenia chłodnicze i inne funeralne akcesoria.
Właściciel z empatią
Prowadzeniem zakładu pogrzebowego teoretycznie może zajmować się każdy. Nie trzeba do tego specjalistycznego wykształcenia czy świadectw ukończenia kursów. Niezbędna jest jednak wysoka kultura osobista, empatia i odporność psychiczna. Decydując się na prowadzenie takiej firmy, już na wstępie trzeba sobie zdawać sprawę z tego, że każdego dnia będzie mieć się do czynienia ze śmiercią i żałobą. W takiej sytuacji trzeba być zawsze poważnym, dyskretnym i przede wszystkim profesjonalnym. Oczywiście jak przy każdym innym biznesie, i w tym przypadku niezbędny jest dryg handlowy.
Sprawdź, ile kosztują znicze w Lidlu a ile w Biedronce
Tradycyjna firma
Na początek należy zarejestrować działalność gospodarczą. W pierwszej kolejności rejestruje się firmę w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Można to zrobić za pomocą Internetu (www.ceidg.gov.pl), tym samym od razu zgłaszając działalność do urzędu statystycznego, który nadaje numer REGON i do urzędu skarbowego, który nadaje NIP. Wniosek o wpis do ewidencji działalności gospodarczej można złożyć również bezpośrednio w urzędzie gminy zgodnym z miejscem zamieszkania przedsiębiorcy. Następnie trzeba załatwić jeszcze formalności związane z ubezpieczeniem społecznym i zdrowotnym swoich pracowników w ZUS (masz na to 7 dni od daty rozpoczęcia działalności podanej we wniosku CEIDG).
Do prowadzenia tego typu biznesu nie trzeba żadnych licencji. Niezbędne są natomiast pozwolenia Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej i straży pożarnej. Ważne, by urządzenia – głównie chłodnie i karawany, posiadały atest oraz zgody Sanepidu i Unii Europejskiej.
Przeczytaj też: Ile kosztuje zlecenie sprzątnięcia nagrobka
Prosta nazwa
Istotna jest sama nazwa firmy. Często właścicieli tego typu działalności ponosi fantazja, która w tym wypadku przynosi więcej szkody niż pożytku. Nazwa zakładu pogrzebowego powinna być poważna, bez zabawnych skojarzeń i nie może wynikać z gry słów. Często pochodzi z łaciny czy nawiązuje do biblijnych postaci lub miejsc. Zdarza się również, że zawiera ona nazwisko właściciela, np. Zakład Pogrzebowy – Jan Kowalski. W tym wypadku najbardziej sprawdzi się prostota.
Odpowiedni lokal
Zakład pogrzebowy musi mieć swoją siedzibę. Punkt przyjmowania interesantów może być gdzie indziej niż kostnica. Na początku działalności miejsca wiążące się z większymi kosztami takie jak duża chłodnia, kaplica można podnajmować, a dopiero w przyszłości przenieść firmę do większego w pełni profesjonalnego i kompleksowego obiektu.
Biuro zakładu pogrzebowego najlepiej lokalizować niedaleko cmentarza i najlepiej w obiekcie wolnostojącym. Sytuowanie firmy funeralnej w pasażu handlowo-usługowym obok cukierni czy sklepu z zabawkami nie jest najlepszym pomysłem.
Zobacz: Wirtualny grób, czyli żałoba w sieci
Pojazdy specjalne
Podstawą firmy pogrzebowej są karawany zarejestrowane jako pojazd specjalny. Auto do transportu zwłok musi być właściwie oznakowane, wyposażone w specjalne szyny, elementy chłodnicze i mocujące. Pamiętaj o tym, że w części, w której przewozi się zwłoki nie mogą jechać pasażerowie. Samochód musi być też odpowiednio dezynfekowany po każdym kursie. Koszt samochodu oczywiście zależy od marki. Ale można kupić używane pojazdy. Cena dobrego auta z drugiej ręki nie powinna przekraczać 15 tys. zł.
Taktowny zespół
W zakładzie pogrzebowym najważniejsi są jego pracownicy. W skład zespołu wchodzą m.in. osoby noszące trumny, kierowcy, osoby przygotowujące zmarłych do pogrzebu i personel w biurze odpowiedzialny za przyjmowanie zgłoszeń, druk klepsydr, zleceń nekrologów i koordynowanie pracy ekipy pogrzebowej oraz załatwianie wszelkich formalności nawet tych w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych. Wyjątkową postacią w firmie jest tzw. mistrz ceremonii – to osoba prowadząca pogrzeb świecki, głosząca przemówienie poświęcone pamięci zmarłego. Wszyscy muszą być kulturalni, wyrozumiali, opanowani i poważni. Załoga musi posiadać stosowne, eleganckie uniformy. Niedopuszczalne jest noszenie w czasie pracy swoich prywatnych ubrań.
Dowiedz sie: Ile zapłacisz za utrzymanie grobu
Znicze i wiązanki
Zakład pogrzebowy powinien mieć w swojej ofercie przygotowywanie eleganckich wieńców i wiązanek z kwiatów żywych i sztucznych. Warto poszerzyć działalność o usługi florystyczne, a nawet handel zniczami i preparatami oraz narzędziami niezbędnymi do czyszczenia nagrobków. W dobie zwiększonej mobilności ludzi i emigracji warto również mieć w ofercie stałą i okazjonalną opiekę nad grobami. Polega to na tym, że przyjmuje się zlecenie telefonicznie lub e-mailowo. Następnie robi zdjęcie przed wykonaniem usługi i po niej. Pliki zdjęciowe przesyła się klientowi w celu udokumentowania rzetelnego wykonania zlecenia.
Dobra współpraca
Zakład pogrzebowy musi mieć sieć zaufanych i niezawodnych firm do współpracy. Najważniejsze to firmy transportowe zapewniające przewóz żałobników, sklepy z odzieżą, a nawet artyści, którzy zapewnią oprawę muzyczną ceremonii. W zakładzie pogrzebowym trzeba mieć też przykładowe modele typowo pogrzebowego asortymentu. Dodatkowo do dyspozycji żałobników muszą być katalogi z najnowszą ofertą różnych firm, u których możesz natychmiast złożyć zamówienie. Na wyposażeniu firmy pogrzebowej powinny być też zestawy nagłośnieniowe, stojaki na wieńce, a nawet antyramy na zdjęcie zmarłego, które można ustawić przy trumnie czy urnie.
Obecność w sieci
Zakład pogrzebowy tak jak każda firma musi dbać o reklamę. Głównym jej nośnikiem są samochody firmowe, witryna biura lub szyld ustawiony na posesji zakładu. Dobrze też zamieszczać swoje reklamy na zbiorczych witrynach internetowych poświęconych branży funeralnej. Oprócz tego powinna działać dobra strona internetowa, na której dokładnie przedstawiona jest oferta przedsiębiorstwa. Pamiętaj o wyeksponowaniu zdjęć asortymentu – głównie trumien, urn, wieńców. Ważne jest również podanie całodobowego numeru telefonu, który będzie odbierany o każdej porze dnia i nocy. W mniejszych miejscowościach nic nie działa tak skutecznie jak poczta pantoflowa. Dlatego nie można pozwolić sobie na najdrobniejszą wpadkę.
Ile to kosztuje
Na uruchomienie firmy pogrzebowej potrzeba około 100 tys. zł. Najdroższe jest wybudowanie i wyposażenie profesjonalnej chłodni wraz z salą przygotowywania zwłok do pochówku oraz zakup kilku karawanów. Oczywiście im mniejszy zakres usług, tym niższe koszty inwestycyjne. Decydując się na otwarcie zakładu oferującego tylko podstawowe usługi jak transport zwłok i obsługa ceremonii pogrzebowej, trzeba mieć do dyspozycji już około 50 tys. zł.
Dokąd po pieniądze
Istnieją sposoby na pozyskanie nawet sporej gotówki. Jeśli jesteś bezrobotny, to po finansowe wsparcie możesz zgłosić się do urzędu pracy (powiatowego lub wojewódzkiego). Obecnie to nawet 70 tys. zł pożyczki. A jeśli jesteś zatrudniony i zamierzasz uruchomić swoją firmę, to sprawdź ofertę programów unijnych w instytucjach dzielących pieniądze z brukselskiej puli w konkretnym regionie. Pomocny może też być regionalny fundusz poręczeń kredytowych lub po prostu przyjazny początkującym przedsiębiorcom bank, który zajmuje się udzielaniem kredytów na preferencyjnych warunkach osobom startującym ze swoim biznesem. Finansowego wsparcia warto szukać też w instytucjach dzielących pieniądze unijne.