Przedsiębiorca, biznes

i

Autor: Pixabay / Pexels

Prawo przedsiębiorcy

Jak zawiesić działalność? Czy to się opłaca?

2022-10-22 11:58

Zawieszenie działalności to dobre rozwiązanie dla przedsiębiorcy, gdy firma jest w trudnej sytuacji. Możesz ją zawiesić na czas nieokreślony albo określony, nie krótszy jednak niż 30 dni, z dowolnego powodu. W trakcie zawieszenia nie wolno prowadzić działalności i osiągać z tego tytułu bieżących przychodów, ale nie musisz płacić składek ZUS i podatków.

Zawieszenie działalności krok po kroku

Jednoosobową działalność gospodarczą zawiesza się na wniosek składany w urzędzie albo przez internet:

* poprzez złożenie wniosku na stronie Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (prod.ceidg.gov.pl). Złożenie wniosku online jest proste, pod warunkiem, że masz podpis elektroniczny, profil ePUAP, dowód osobisty z warstwą elektroniczną oraz czytnik. Dowodem złożenia wniosku jest dostarczane pocztą elektroniczną urzędowe poświadczenie odbioru. Informacja o zawieszeniu przekazywana jest do ZUS (lub KRUS), do właściwego naczelnika urzędu skarbowego oraz do GUS. Data zawieszenia nie musi pokrywać się z datą złożenia wniosku. Trzeba zaznaczyć, czy chce zawieszenia na czas określony czy bezterminowo. Jeśli określisz datę końcową, to wznowienie działalności nastąpi automatycznie w tym dniu.

Zawieszenie działalności a ZUS

Złożenie wniosku o zawieszenie działalności oznacza wyrejestrowanie przedsiębiorcy z ZUS. Przez cały okres zawieszenia nie opłacasz  składek. Musisz pamiętać, że po 30 dniach od opłacenia ostatniej składki, tracisz prawo do świadczeń ZUS, w tym tych zdrowotnych. Jeśli chcesz mieć ubezpieczenie zdrowotne, możesz się dobrowolnie zgłosić do NFZ, możesz też zgłosić się dobrowolnie do ubezpieczenia emerytalnego i rentowego, ale już nie do chorobowego i wypadkowego.

Ważne!

Osoby, które zawieszają działalność z powodu sprawowania opieki nad dzieckiem, mogą liczyć na to, że ich składki będą opłacane z budżetu państwa w całości. Powinny zgłosić się w tej sprawie do ZUS.

Co wolno, a czego nie można robić w okresie zawieszenia działalności?

Przedsiębiorca w czasie zawieszenia działalności nie może jej prowadzić ani osiągać bieżących przychodów, ale może przyjmować wpłaty dotyczące należności, które powstały przed zawieszeniem oraz osiągać przychody z czynności sprzed tego zawieszenia. Dozwolone są też czynności, które pozwalają na zabezpieczenie źródła przychodów i funkcjonowanie firmy po wznowieniu aktywności. Można też spłacać zobowiązania oraz sprzedawać wyposażenie i środki trwałe.

Trzeba prowadzić księgowość, opłacać podatki i opłaty takie jak podatek od nieruchomości czy opłaty środowiskowe, składać coroczne sprawozdanie finansowe (nawet jeśli nie osiągniesz żadnego dochodu a zawieszenie trwa cały rok podatkowy), a także uczestniczyć we wszystkich postępowaniach i kontrolach.

Zawieszenie działalności a VAT i PIT

Nie musisz odprowadzać zaliczek na PIT. Ale jeśli obowiązek zapłaty zaliczki powstanie przed datą zawieszenia działalności, to musisz zapłacić, nawet wtedy, gdy termin zapłaty przypadnie już na moment, w którym działalność będzie zawieszona.

W przypadku VAT - nie trzeba składać miesięcznej czy kwartalnej deklaracji VAT. To jednak dotyczy tylko pełnych okresów rozliczeniowych. Jeśli więc działalność zawiesisz w trakcie miesiąca lub kwartału to za ten okres musisz złożyć deklarację odpowiednio VAT-7 lub VAT-7K.

Deklarację trzeba też złożyć wtedy, kiedy osiągnie się przychody w sytuacjach dozwolonych w czasie zawieszenia działalności. Można skorzystać z prawa do odliczenia VAT w związku z wydatkami firmowymi (z tytułu kosztów stałych, jak najem lokalu czy abonament telefoniczny), ale wtedy też musisz złożyć deklarację.

Sonda
Czy masz własną firmę?
Andrzej Kensbok Złoty Laur

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Najnowsze