Kontrolerzy lotów masowo rezygnują z pracy. Jakie są przyczyny?
PAŻP jest w konflikcie ze związkowcami od kilku miesięcy. Według informacji Onetu, 1 lutego 2022 roku przewodniczący związku złożył zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa w postaci zatajenia przed pracownikami informacji o kluczowym dla bezpieczeństwa lotniczego błędzie systemu Pegasus P21. Awaria mogła wprowadzić kontrolerów w błąd i spowodować katastrofę lotniczą. Ponadto zgłoszono podejrzenie, że samolotami transportowymi przemycano rosyjskie samoloty bojowe.
Związkowcy narzekają również na obniżki płac wysokości 30-50 proc., gdy od wybuchu pandemii koronawirusa zmniejszono liczbę lotów. Wskazywano również na:
- problemy z ignorowaniem raportów bezpieczeństwa,
- jednoosobową pracy na stanowisku wymagającym dwóch osób,
- narażanie personelu na zarażenie SARS-CoV-2,
- szykanowanie i karanie kontrolerów za zgłaszanie nieprawidłowości,
- świadome podejmowanie ryzyka w ruchu lotniczym,
- a także poniżanie personelu w publicznych występach przez pełnomocnika prezesa PAŻP.
Polecany artykuł:
Rząd zareagował na zwolnienia i na wniosek ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka zmienił szef PAŻP. 31 marca p.o. prezesa Janusz Janiszewski ustąpił ze stanowiska, a fotel prezesa objęła Anita Oleksiak.
Ile zarabia kontroler lotów?
Zgodnie z nowym regulaminem nagradzania w PAŻP, kontrolerzy ruchu lotniczego mogą zarabiać do 45 tys. złotych - z uwzględnieniem środków z funduszu premiowego. Warto jednak zaznaczyć, że kiedyś kontrolerzy lotów zarabiali znacznie więcej. Według danych PAŻP, nawet 100 tys. zł miesięcznie. Grupa kontrolerów z Warszawy nie zgodziła się na nowe warunki.
- Reprezentowana przez jeden ze związków zawodowych grupa kontrolerów ruchu lotniczego nie zgadza się na takie warunki, żądając przywrócenia stawek sprzed kryzysu, tj. z czasów, gdy pensje kontrolerów były najwyższe w historii - podawały w styczniu związki.