Niewiele firm korzysta z ulg Polskiego Ładu
Ulga polega na tym, że można odliczyć dodatkowo 100 proc. poniesionych wydatków w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów w kraju i/lub za granicą. Z odliczenia mogą skorzystać wszyscy przedsiębiorcy produkujący własne produkty i ponoszący wydatki na zwiększenie przychodów ze swojej działalności. W dodatku, można te same wydatki odliczyć dwukrotnie, w pełnej wysokości, czyli: 100 proc. zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów i 100 proc. odliczyć w ramach ulgi prowzrostowej/na ekspansję.
Z ulgi na ekspansję zagraniczną mogą skorzystać przedsiębiorcy opodatkowani:
- według skali podatkowej (PIT-36)
- podatkiem liniowym (PIT-36L)
- podatkiem dochodowym od osób prawnych (CIT-8).
Przedsiębiorca może skorzystać z ulgi pod warunkiem, że w ciągu kolejnych 2 lat podatkowych od końca roku, w którym poniósł koszty zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów:
- zwiększył przychody ze sprzedaży produktów w kolejnym roku lub
- osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych lub
- osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych w danym kraju.
Resort finansów wyjaśnia, że chodzi tu o: działania promocyjno-infomacyjne, certyfikacji towarów, dostosowanie opakowań produktów do wymagań kontrahentów jak również przygotowanie dokumentacji niezbędnej do przystąpienia do przetargu,.
Z danych rsortu finansów wynika, że z ulgi na ekspansję skorzystało zaledwie 471 podatników (277 – PIT, 194 – CIT). Kwota odliczenia robi większe wrażenie – w sumie było to 112 mln zł, w tym 81 mln zł odliczyły spółki (CIT).
Polski Ład wprowadził od 2022 r. trzy nowe ulgi na innowacje: na ekspansję, na robotyzację i na prototyp. Ze wszystkich trzech łącznie skorzystało zaledwie 884 podmiotów – osób na JDG i spółek.