Porażające wnioski po kontroli NIK
Business Insider informuje, że budżet na inwestycje już przekroczono zanim rozpoczęto prace.
Jak czytamy "już w czerwcu 2019 r., czyli przed tym, jak dyrektor Urzędu Morskiego podpisał umowę na pierwszą z czterech faz robót budowalnych (kontrakt o wartości 991,6 mln zł parafowano 4 października 2019 r.), widać było, że wydatki będą większe, niż planował rząd".
Kontrolerzy NIK dopatrzyli się również, że minister miał wówczas wiedzę, że wartość całego programu wzrośnie o przeszło 100 proc.
"To zaś według metodyki przyjętej w studium wykonalności inwestycji oznaczało, że przekop Mierzei Wiślanej z "punktu widzenia korzyści ekonomiczno-społecznych nie byłby wskazany do realizacji"- cytuje portal.
Według NIK - jak podaje portal- finansowe i sprawozdawcze skutki ujawnionych w toku kontroli nieprawidłowości wyniosły łącznie ponad 381 mln zł.
"NIK zastrzega, że już po zakończeniu kontroli, w maju tego roku, rząd Mateusza Morawieckiego uchwałą przyjętą w trybie obiegowym jeszcze zwiększył nakłady na program o przeszło 140 mln zł i wydłużył go do 2024 r." - cytuje Business Insider.
Według Izby "gdyński urząd realizował istotną część kontrolowanej inwestycji i robił to z "naruszeniem zasad rzetelności, legalności, gospodarności i celowości". Jako przykład podaje zawarcie 13 umów na realizację zadań z przekroczeniem uprawnień, bo okres ich obowiązywania i finansowania zobowiązań na blisko 105 mln zł, wykraczał poza termin zakończenia inwestycji, który określił rząd".
Urzędnicy NIK zauważają również, że konieczne będzie także kosztowne utrzymanie infrastruktury wybudowanej w ramach programu, którą już siedem lat temu oszacowano na 4,45 mln zł rocznie w latach 2023-2025.