InPost

i

Autor: Shutterstock

Apel znanej firmy

Paczkomat z ograniczeniami? InPost nie chce, aby odmieniano znak towarowy Paczkomat. Skąd taka decyzja?

2023-02-13 9:50

Przedstawiciele firmy InPost rozsyłają do przedsiębiorców komunikaty z nietypową prośbą. Firma Rafała Brzoski apeluje, by nie odmieniać przez przypadki znaku towarowego Paczkomat. Dlaczego?

Znak towarowy "Paczkomat" z prawem ochronnym

W 2009 roku firma InPost założona przez Rafała Brzoskę wprowadziła na rynek automaty do odbierania i nadawania przesyłek. "Paczkomat" wraz z powiązanymi podmiotami zgłosił w Urzędzie Patentowym RP (UPRP) jako słowny znak towarowy. W 2010 roku otrzymał prawo ochronne - w związku z tym konkurencja nie może korzystać z tej nazwy do określania tożsamych urządzeń.

W 2015 roku Poczta Polska złożyła wniosek o unieważnienie prawa ochronnego na znak towarowy „Paczkomat” chcąc używać tej nazwy do określania własnych automatów. Postępowanie jest w toku.

InPost apeluje do kontrahentów

Teraz firma InPost apeluje do swoich kontrahentów, by nie odmieniali słowa „paczkomat” przez przypadki. 

"Korzystaj z poprawnej formy i nie odmieniaj znaku towarowego Paczkomat®. W razie potrzeby znak towarowy Paczkomat® poprzedź słowami »urządzenie/automat« i odmieniaj wyłącznie to słowo (np. Lista dostępnych urządzeń Paczkomat®)" - brzmi komunikat InPostu.

Eksperci mają zróżnicowane opinie w tej kwestii. Część z nich twierdzi, że słowo "paczkomat" należy traktować jako nazwę rodzajową czy neologizm określający automaty do nadawania i odbierania paczek. Część z kolei rozumie żądania firmy i podkreśla, że jest to nieodłączna część firmy a apel o zaprzestanie odmiany jest jak najbardziej uzasadniony.

Spór o paczkomat. Eksperci zarzucają brak konsekwencji

Jak zauważa portal Forsal firma jest jednak niekonsekwentna we własnych działaniach - w szczególności w kwestii odmiany. "Na swojej stronie internetowej rzeczywiście stosuje formę nieodmienną (np. „wysyłanie paczek w automacie Paczkomat jest jeszcze wygodniejsze i szybsze”), ale bez znaku ®. W SMS-ach informujących klientów o nadejściu przesyłki informuje zaś, że „Paczka czeka w Paczkomacie…”. W e-mailach informuje o wystawieniu faktury za „usługę wysyłania paczek przez system paczkomatów" - przytacza forsal.pl.

Unieważnienie znaku "Paczkomat". Sprawa wróciła do UPRP

Wciąż toczy się spór o unieważnienie znaku "Paczkomat" - w tle przywoływane są pokrewne określenia takie jak kawomat, wpłatomat czy urzędomat. Ponadto - jak przytacza forsal.pl - prezentacja z 2007 r. oraz inny artykuł prasowy z 2008 r. dowodzą, że także słowo "paczkomat" było używane, zanim InPost zgłosił je jako znak towarowy.

Sprawa była omawiana już w Urzędzie Patentowym Rzeczypospolitej Polskiej (UPRP), Wojewódzkim Sądzie Administracyjnym czy Naczelnym Sądzie Administracyjnym. 

Sonda
Czy korzystasz z paczkomatów InPost?
Pieniądze to nie wszystko Rafał Brzoska

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Nasi Partnerzy polecają
Najnowsze