Patriotyzm zakupowy Polaków niższy niż średnia Europejska i światowa
Ogółem na świecie 46 proc. badanych sprawdza kraj pochodzenia produktów spożywczych – wynika z opublikowanych przez "Rzeczpospolitą" badań ARC Rynek i Opinia. Badanie przeprowadziła grupa niezależnych agencji.
ZOBACZ Patriotyzm zakupowy. Biedronka wspiera polskich producentów
"Wynik Polski wypada wyjątkowo słabo: liderem jest Szwajcaria, gdzie aż 68 proc. konsumentów sprawdza pochodzenie żywności, w kilku państwach europejskich wynik jest również powyżej 60 proc. Tymczasem, choć Polacy w wielu badaniach deklarują chęć kupowania krajowych produktów, kończy się na zapewnieniach" - wskazano.
Problemem może być nieświadomość konsumentów
Adam Czarnecki z ARC Rynek i Opinia wskazuje, że poziom sprawdzania, z jakiego kraju pochodzi dany produkt, może być niższy niż w innych krajach, gdyż Polacy bardzo często są przeświadczeni, że żywność sprzedawana w Polsce jest polska. "Dlatego w ogóle tego nie weryfikują" - mówi.
"Deklarujemy chęć kupowania polskich produktów, chociaż tak naprawdę nie jesteśmy gotowi poświęcić czasu, żeby sprawdzić kraj pochodzenia. Mieszkańcy krajów, gdzie przywiązanie do własnych produktów jest wyższe, w większym stopniu sprawdzają, skąd produkt pochodzi" – dodaje.(PAP)