Inflacja daje o sobie znać. Polacy oszczędzają na restauracjach
Jak wynika z badania “Inflacja i wojna w Ukrainie a budżety domowe Polaków” sporządzonego przez Quality Watch dla Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor, 54 proc. Polaków przyznało, że z powodu rosnących cen mniej będą wydawać na jedzenie na mieście lub będą rzadziej odwiedzać lokale gastronomiczne.
Na chwilę obecną 37 proc. ankietowanych zadeklarowało, że w kwestii gastronomii nie będą ograniczać swoich wydatków, a 9 proc. jest skłonna nawet zapłacić wyższe ceny, które niewątpliwie stale rosną. Przyczyniły się do tego m.in. wyższe ceny energii i wykorzystywanych produktów.
Restauracje się zadłużają
Rosnące ceny menu odstraszają wielu klientów, przez co coraz mniej odwiedza lokalne restauracje. W pierwszym roku, kiedy wybuchła pandemia COVID-19 wartość nieregulowanych przez firmy gastronomiczne faktur i rat kredytów wzrosła prawie o 90 mln zł i przekroczyła 734 mln zł - podaje portal Dlahandlu.pl. Sławomir Grzelczak zwraca uwagę na to, że rocznie przybywa 300 dłużników i obecnie zaległości posiada niemalże 10,5 tys. firm gastronomicznych aktywnych, zawieszonych i zamkniętych. Dla wielu z nich szansą mogą być wydarzenia organizowane tego lata, dzięki którym choćby w małym stopniu podreperują swoje obroty.
Polecany artykuł:
Czy z powodu wysokiej inflacji Polacy ograniczają chodzenie do restauracji?
Jak przedstawiono w badaniu, sytuacja finansowa gastronomi w dalszym ciągu pozostaje na niskim poziomie. Według analizy widowni Dun&Bradstreet w marcu 2022 r. 78 proc. firm gastronomicznych znajdowało się w bardzo złej kondycji pod względem finansów, a z pozostałych 22 proc. tylko 3,7 proc. mogło śmiało powiedzieć, że kwestia finansowa jest ustabilizowana, wręcz bardzo dobra.
Jak wynika z badania BIG InfoMonitor, przez ponad dwa lata odkąd dostawy do domu stały się niezwykle popularne, grono amatorów usług gastronomicznych zwiększyło się z 71 do 75 proc. populacji. Po pandemii COVID-19 nastały równie trudne czasy spowodowane wojną na Ukrainie, a także wysoką inflacją. W badaniu ujawniono, że konsumenci skłonni są do cięcia wydatków w obawie o swój budżet. Jednak procent badanych, którzy mają takie zdanie obecnie jest niższe niż podczas pandemii. Wtedy 54 proc. było gotowych do cięcia wydatków, teraz 45 proc. firm. Badanie Quality Watch przeprowadzono w dniach 25 - 28 marca br, na 1056 Polakach, którzy ukończyli 18 rok życia.