Home staging z angielskiego oznacza tyle, co domowa inscenizacja. Home staging przywędrował do nas ze Stanów Zjednoczonych. Obecnie home staging to nic innego jak profesjonalne niskokosztowe przygotowanie nieruchomości na sprzedaż lub wynajem. Firmy zajmujące się home stagingiem zmieniają wizerunek wnętrza, by podnieść jego walory estetyczne i tym samym podnieść wartość danego lokalu.
Twój biznes: Szkoła dobrych manier
Zasady pracy
Jak to działa? Osoba, która chce sprzedać lub wynająć mieszkanie czy lokal usługowy zwykle zgłasza się do agencji nieruchomości, w których to nie zawsze pracują home stagerzy. Jeśli agencja nie ma takiego dekoratora wnętrz na etacie, to zwykle nawiązuje współpracę z firmą zewnętrzną wyspecjalizowaną w tym fachu. Home stager przygotowuje nieruchomość pod wynajem pod względem estetycznym. Jednak nie robi tam generalnego remontu. Ma on do dyspozycji głównie rozmaite dekoracyjne dodatki (poduchy, obrazki, kapy, a nawet takie rekwizyty jak owoce czy pachnące domowe ciasto lub chleb), kwiaty, drobniejsze meble (komoda, puf, półka, lampka). Niekiedy może zasugerować minimalny remont w postaci odświeżenia – odmalowania lokalu. Chodzi o to, by jak najniższym kosztem podnieść wartość nieruchomości i zachęcić potencjalnych kupców. Home stager ma do dyspozycji określoną sumę pieniędzy. Przeważnie w przypadku mieszkań to około 2-5 tys. zł (w zależności od miasta i zakresu zmian). Czasem po podpisaniu umowy z klientem sam rusza na zakupy i zdaje się wyłącznie na swój gust, a czasem towarzyszy w sklepie właścicielowi lokalu. Warto podkreślić, że coraz częściej home stagery biorą w swoje ręce także lokale gastronomiczne. Zmieniają je nie tylko na życzenie agentów nieruchomości, ale i samych właścicieli, którzy wcale nie zamierzają rezygnować z prowadzenia restauracji czy kawiarni. Po prostu korzystają z usług home stagerów jako projektantów.
Czytaj też: Zajmij się szyciem butów na miarę
Najlepszy home stager
Taki biznes można prowadzić w pojedynkę lub w kilkuosobowym zespole. Teoretycznie każdy może zostać home stagerem, ale najbardziej w tej branży sprawdzą się architekci wnętrz, pośrednicy nieruchomości, artyści plastycy lub po prostu osoby o dobrym guście i wyobraźni przestrzennej. Tutaj zmysł artystyczny to podstawa. Aranżowane wnętrza muszą mieć odpowiedni charakter i styl. Co istotne, przy przygotowaniu lokalu należy brać też pod uwagę jego przeznaczenie. Jeśli mieszkanie jest kilkupokojowe, to trzeba przygotować je tak, by potencjalny klient dostrzegł jego walory i od razu mógł zobaczyć, np. jak może tam wyglądać sypialnia, salon i pokój dziecięcy. Home ma do dyspozycji zwykle określona niewielką kwotę, której nie może przekroczyć. Niekiedy idealne przygotowanie lokalu jest bardzo trudne ze względów finansowych, bo wymaga on generalnego remontu, a nie tylko odświeżenia. W takiej sytuacji home stager musi sobie radzić i na przykład dodatkowo przygotować klientowi wizualizacje konkretnych wnętrz, pokazując w ten sposób potencjał danej nieruchomości. Musi więc cały czas kalkulować i kombinować, by jak najlepiej wykonać powierzone mu zadanie. Taka osoba poza cechami związanymi z wrażliwością artystyczno-przestrzenną musi być także doskonałym organizatorem, logistykiem, managerem projektu, a nawet psychologiem.
Działalność w sieci to podstawa
Home stagingiem pewnie chciałoby się zająć wiele osób. Pozostaje tylko pytanie, jak pozyskać klientów i utrzymać się na rynku? Podstawą tego biznesu jest internet. Niezbędna jest porządna, estetyczna, dobrze wypozycjonowana strona internetowa. Jeśli nie czujesz się zbyt pewnie przy tworzeniu takich rzeczy, lepiej zleć to zadanie agencji interaktywnej. Potrzebne będą profesjonalne zdjęcia home stagera. Dobrym rozwiązaniem jest zamówienie fachowej sesji fotograficznej. Zwróć uwagę na to, by zdjęcia były twoją własnością i byś miał prawo do rozpowszechniania ich np. w swoich materiałach promocyjnych. Nie obejdzie się bez prezentacji aranżacji wnętrz w sieci. Jeśli nie masz doświadczenia w branży nieruchomości, na starcie oczywiście trzeba przećwiczyć swoje umiejętności na domach swoich bliskich i znajomych. Zdjęcia robimy przy dobrym oświetleniu przed i po metamorfozie, by potencjalny klient mógł od razu zobaczyć twoje dokonania. Niezbędne są też firmowe profile w serwisach społecznościowych. Podając swoje dane kontaktowe (e-mail i telefon) pamiętaj o tym, by cały czas być do dyspozycji klientów. Odbieraj wszystkie telefony lub natychmiast oddzwaniaj. Na bieżąco śledź też skrzynkę mailową oraz wiadomości przychodzące innymi kanałami on-line. To bardzo ważne, bo chwila nieuwagi wystarczy, by stracić intratne lub bardzo ciekawe zlecenie.
Pomysł na firmę: Sklep z kawą i herbatą
Dodatkowa oferta
W ramach poszerzenia oferty można dodatkowo działać także jako agencja nieruchomości lub w zależności od swojego wykształcenia jako dekorator wnętrz. Do 2014 roku taka zamiana w biuro nieruchomości było trudniejsze, gdyż była to działalność regulowana wymagająca odpowiednich licencji i pozwoleń. Teraz jest to dużo łatwiejsze. Należy pamiętać o ubezpieczeniu odpowiedzialności cywilnej za szkody wyrządzone w związku z wykonywaniem czynności pośrednictwa w obrocie nieruchomościami.
Indywidualny cennik
Home stager musi opracować sobie cennik. Okazuje się jednak, że w tej branży nie jest to takie proste. W praktyce home stager konkretnie ogólnie wycenia jedynie konsultacje, podczas których ocenia stan wnętrza, zakres prac i przygotowuje wstępny kosztorys. Pozostałe działania wyceniane są indywidualnie i zależą m.in. od typu i wielkości lokalu, zakresu wymaganych prac, kwoty przeznaczonej na zakupy, indywidualnych życzeń klienta.
Dowiedz się: Jak zostać specjalistą od działań w internecie
Rejestracja firmy
Home staging nie jest działalnością regulowaną, więc przede wszystkim trzeba zarejestrować działalność w CEIDG ( Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej). Robi się to za darmo elektronicznie (jeśli dysponujesz podpisem elektronicznym lub profilem zaufanym na platformie e-PUAP) lub w urzędzie gminy.
Aranżacja wnętrz to moja pasja
Małgorzata Wojdal, właścicielka firmy Lilla Home w Łodzi
Z wykształcenia jestem projektantem mody oraz projektantem wnętrz. Home stagingiem zainteresowałam się kilka lat temu. Aranżacja wnętrz jest moją pasją, a home staging stanowi dodatkowo połączenie działań designerskich z działaniami sprzedażowymi, którymi zajmowałam się przez ponad 10 lat tworzenia mojej drugiej firmy specjalizującej się w branży eventowo-marketingowej. To idealne połączenie przekonało mnie do takiego, a nie innego wyboru. Jestem akredytowanym home stagerem firmy Stage It Up, sygnowanej marką House Doctor. Zdobycie takiej akredytacji wymaga przejścia długiej drogi i stanowi znakomitą rekomendację dla potencjalnych klientów. Dodatkowo łączę w swoich realizacjach wiedzę z zakresu projektowania wnętrz i scenografii, którą również zajmowałam się przez wiele lat. W ciągu ostatniego roku z dużą satysfakcją i radością realizowałam home stagingi w lokalach komercyjnych (kawiarnie, bary bistro, restauracje). To nietypowy aspekt tej branży, bo jako eksperci od home stagingu najczęściej przygotowujemy nieruchomości na sprzedaż lub wynajem. Tymczasem wielu właścicieli lokali gastronomicznych zleca nam przygotowanie nowych aranżacji wnętrz. Ten obszar będę chciała rozwijać. Istnieje także coraz większa świadomość na rynku nieruchomości, a z home stagingu coraz częściej korzystają nie tylko klienci indywidualni, ale także biura pośrednictwa. Wierzę, że ten kierunek jest przyszłościowy i rozwojowy.