Celowo wprowadzali w błąd, by zarobić
Spółka New Life umyślnie wprowadzała konsumentów w błąd po to, aby przyszli na pokaz i kupili oferowane tam produkty. Temu celowi służyły liczne manipulacje – od ukrywania prawdziwego celu spotkania i obietnic nieistniejących prezentów, po sprawianie wrażenia specjalnej korzyści cenowej. Mogło to zniekształcić decyzje konsumentów i skłonić ich do niepotrzebnych i nieopłacalnych dla nich zakupów – poinformował Tomasz Chróstny, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Prezes UOKiK (Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów) zakwestionował 3 praktyki:
- Przekazywanie nieprawdziwych informacji o cenach produktów.
- Wprowadzanie w błąd co do rzeczywistego celu spotkania
- Wprowadzanie w błąd co do prezentów
Zawyżone ceny, nieistniejące prezenty i manipulacje
Podczas rozmów telefonicznych z telemarketerami, potencjalni konsumenci byli zapraszani na akcję promocyjną "Poznaj polską markę", reklamę nowoczesnych sprzętów niemieckiego producenta, kampanię profilaktyki zdrowia lub promocję nowej sieci RTV/AGD. Byli zapewniani, że na spotkaniu nie będzie prowadzona sprzedaż - która oczywiście miała później miejsce.
Telemarketerzy wprowadzali konsumentów w błąd również w kwestii prezentów. Prowadzili rozmowę w taki sposób, by konsument miał wrażenie, że wspomniany prezent w postaci notebooka, wielofunkcyjnego robota sprzątającego, ekspresu do kawy czy mopa parowego - otrzymają za udział w spotkaniu. Niestety w rzeczywistości upominki nie istniały.
Cena, która proponowali za poszczególne produkty - również była nieprawdziwa. Celowo zawyżali cenę (podając cenę "katalogową" - po której nie odbywała się sprzedaż), by potem zaproponować ogromny rabat - wykorzystywali technikę tzw. "uciekającej promocji".
Oprócz kary dla spółki - kara dla prezesa spółki
Prezes UOKiK nakazał spółce natychmiast zaprzestać stosowania zakwestionowanych praktyk. Po uprawomocnieniu się decyzji przedsiębiorca będzie musiał również poinformować o niej wszystkich konsumentów, z którymi zawarł umowy.
Karę finansową ponosi również bezpośrednio prezes spółki, który w sposób celowy dopuścił się nieuczciwych praktyk. Na Mariusza Krzysztofa Jankowiaka (prezesa spółki New Life) została nałożona kara pieniężna w wysokości 175 000 złotych (umyślne dopuszczenie się naruszenia praw) oraz dodatkowe 50 000 złotych za utrudnianie kontroli poprzez niestawienie się na spotkaniu, nieudzielenie żądanych dokumentów oraz informacji.
W trakcie prac legislacyjnych są rozwiązanie mające na celu ukrócenie nieprawidłowości do których dochodzi podczas wycieczek, w domach konsumentów czy prezentacji handlowych. Projekt przygotowany przez prezesa UOKiK został przyjęty przez Radę Ministrów.
Rady dla konsumentów
Na stronie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów pojawił się zestaw rad dla potencjalnych konsumentów:
- UWAGA NA PUŁAPKI W ZAPROSZENIACH (nie daj się zwieść bezpłatnym badaniom, prezentom, gadżetom itp.)
- NIE PODEJMUJ POCHOPNYCH DECYZJI
- UWAŻAJ NA "PŁATNOŚĆ NA RATY" (dokładnie czytaj wszystkie zapisy umowy)
- DOMAGAJ SIĘ DOKUMENTÓW (umowa, regulaminy promocji i inne załączniki)
- MASZ MOŻLIWOŚĆ ODSTĄPIENIA OD UMOWY (14 dni od otrzymania towaru - w przypadku braku informacji ze strony sprzedawcy - 12 miesięcy)
- MASZ PRAWO DO REKLAMACJI WADLIWEGO PRODUKTU (możesz żądać naprawy, wymiany, obniżenia ceny lub w określonych przypadkach - zwrotu pieniędzy)