Test na COVID-19

i

Autor: Getty Images

Poradnik COVIDOWY. Jak postępować, gdy zachorujesz?

2022-01-29 9:54

Piąta fala pandemii przybiera na sile w zastraszającym tempie. W gąszczu zmieniających się przepisów wielu Polakom trudno się odnaleźć. Podpowiadamy, co robić krok po kroku, gdy podejrzewasz u siebie lub bliskiej osoby COVID-19. Dowiesz się, gdzie za darmo zrobić test, czym się różni izolacja od kwarantanny i jak długo każda z nich może trwać, jakie obowiązki mają osoby zaszczepione i gdzie szukać pomocy, gdy choroba już dopadnie.

Gdzie zrobić darmowy test na koronawirusa?

Są trzy możliwości:

1. TEST W APTECE

Szybki, wymazowy z nosogardzieli, antygenowy test w aptece. Bez skierowania, robiony „z marszu” i wynik jest natychmiast. Nie każda apteka ma taką usługę. W Warszawie są to: Apteka Prima ul. Pańska 61, RMS Sławomir Rendecki ul.Wilcza 31, SUPER-PHARM ul. Puławska 23/25/U-001. Aktualizowaną listę aptek znajdziesz na stronie: https://pacjent.gov.pl/aktualnosc/test-w-mobilnym-punkcie-pobran#apteki. UWAGA! Idąc na test do apteki, trzeba mieć z sobą dowód osobisty lub paszport.

2. TELEPORADA W POZ Zamawiasz teleporadę w swojej przychodni POZ. Lekarz oddzwania, robi wywiad i jeśli podejrzewa koronawirusa wystawia on-line skierowanie na test PCR. Sms-em przychodzi numer skierowania i sugerowane najbliższe miejsce pobrania wymazu z nosa lub gardła. Lekarz może podać numer w czasie rozmowy. Uwaga, można udać się na test w dowolne miejsce o dowolnej porze, niekoniecznie te sugerowane. Trzeba mieć z sobą dowód osobisty lub paszport.

3. SKIEROWANIE PCR ON-LINE

Wypełniasz on-line formularz dostępny na stronie www.gov.pl/koronawirus, umawiasz się na test on-line lub zamawiasz rozmowę z konsultantem, żeby on umówił Cię na test. Z możliwości umawiania się na test on-line można skorzystać maksymalnie raz w tygodniu.

W każdym przypadku na test trzeba udać się samemu, najlepiej unikając transportu zbiorowego. Uwaga! W przypadku osób starszych, niepełnosprawnych, obłożnie chorych, lekarz POZ (Podstawowej Opieki Zdrowotnej, czyli lekarz pierwszego kontaktu) może wystawić skierowanie na karetkę wymazową, której załoga pobierze wymaz w domu pacjenta. UWAGA! W momencie pobrania wymazu trafiasz na kwarantannę! Jesteś na niej do momentu wyniku testu.

Gdzie sprawdzić wynik testu?

Test antygenowy w aptece daje wyniki niemal natychmiast. Test PCR daje wynik po kilku lub kilkunastu godzinach. Kiedy wynik się pojawia pacjent dostaje wiadomość sms-em o tym, że wynik jest widoczny w Internetowym Koncie Pacjenta oraz w aplikacji mojeIKP. Tam należy sprawdzić wynik.

Gdy wynik jest pozytywny

Gdy wynik jest pozytywny dzwoni pracownik Sanepidu, informuje o zakażeniu i robi wywiad, pytając m.in. o to: z kim miałeś kontakt w ostatnich 7 dniach, gdzie mogłeś się zakazić, kto przebywa z Tobą w domu itd., instruuje też, jak postępować w czasie izolacji, gdzie szukać pomocy w razie pogorszenia zdrowia itp. Pacjent z kwarantanny z automatu trafia na izolację.

Czym się różni kwarantanna od izolacji?

Kwarantanną objęte są osoby, które mogły zakazić się koronawirusem, bo miały bliski kontakt z chorym lub osobą, u której podejrzewa się COVID-19. Współlokatorzy osoby przebywającej na kwarantannie sami nie muszą na niej być. Kwarantannie nie podlegają też osoby wykonujące zawód medyczny. Izolacją zaś objęci są chorzy na COVID-19, u których test dał wynik pozytywny. Pacjent na kwarantannie i później już w izolacji powinien pobrać rządową aplikację Kwarantanna domowa i zdalnie meldować, że nie wychodzi z domu. Może spodziewać się też kontroli policji lub pracownika sanepidu.

Ile trwa kwarantanna, a ile izolacja?

Izolacja trwa 10 dni od momentu uzyskania pozytywnego wyniku testu. Chory nie może wychodzić z domu i jest objęty monitoringiem Sanepidu. Kwarantanna trwa maksymalnie 7 dni – w przypadku kontaktu z chorym, lub od pobrania wymazu do uzyskania wyniku. Osoby bezobjawowe będą zwalniane z kwarantanny po 7 dniach, pod warunkiem uzyskania negatywnego wyniku testu na COVID-19. Inaczej sytuacja wygląda w przypadku chorego domownika (patrz kolejne punkty).

Tańczące z promocjami 24.01.2022r.

COVID-19 u współmieszkańca gospodarstwa domowego. Co z pozostałymi osobami?

Kwarantanna nakładana jest automatycznie z mocy prawa na wszystkich domowników zamieszkujących razem z osobą chorą i trwa do upływu 7 dni od dnia zakończenia izolacji osoby z dodatnim wynikiem badania, czyli łącznie trwa 17 dni.

Kwarantanna dla zaszczepionych

Jeśli ktoś ma pozytywny wynik testu na COVID-19 i trafia na izolację, to ozdrowieńcy i zaszczepieni domownicy nie są już z automatu zwolnieni z kwarantanny. By z niej wyjść, muszą jeszcze wykonać oficjalny test na COVID-19 i uzyskać negatywny wynik. Do czasu wpisania go do systemu Sanepidu są objęci kwarantanną. I ta dla domowników, także niezaszczepionych, może trwać nawet 17 dni (10 dni izolacji chorego + dodatkowych 7 dni kwarantanny dla domownika) .

Izolacja i kwarantanna a zwolnienie lekarskie

Izolacja traktowana jest jak zwolnienie lekarskie. Pracodawca informowany jest o tym z automatu przez system. Lekarz nie wystawia żadnego dodatkowego L4. Za ten okres obowiązuje 80 proc, wynagrodzenia. W przypadku kwarantanny pracownik, może ubiegać się o wynagrodzenie za czas choroby lub zasiłek chorobowy. Jeżeli stan zdrowia mu na to pozwala i ma możliwości pracy zdalnej, może ją wykonywać, zachowując prawo do pełnego wynagrodzenia.

Osoba na izolacji lub kwarantannie może iść do lekarza?

Chory lub podejrzany o chorobę może wychodzić z domu w uzasadnionych przypadkach, m.in. na wizytę do lekarza, na test. Uwaga! Jeśli masz więcej niż 60 lat, lekarz POZ zbada Cię w ciągu 48 godzin od stwierdzenia zakażenia COVID-19. Wizyta lekarska może odbyć się w domu. Chorzy mogą korzystać z programu Domowa Opieka Medyczna – z automatu podlegają jej osoby po 55. roku życia, a dobrowolnie młodsze. W ramach programu wypełniając formularz Pulsocare, składa się wniosek o darmowy pusloksymetr. W ciągu dwóch dni dostarcza go Poczta Polska.

WAŻNE KONTAKTY:

Całodobowa Infolinia Narodowego Funduszu Zdrowia: 800-190-590.

Całodobowa Infolinia Domowej Opieki Medycznej dla pacjentów: 22 735 39 40. Infolinia do zdalnego monitorowania pacjentów z COVID-19 w ramach programu Domowa Opieka Medyczna. Zadzwoń, jeśli miałeś lekarską poradę telemedyczną i nie otrzymałeś skierowania lub recepta została błędnie wystawiona, lub chcesz skorzystać z bezpłatnej porady psychologa.

Jeśli nie otrzymałeś pulsoksymetru, napisz na adres: pomoc@pulsocare.com.

Sonda
Czy polski rząd w wystarczający sposób ogranicza skutki pandemii koronawirusa?

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Najnowsze