Dłużnik

i

Autor: Shutterstock Dłużnik

Portret windykatora oczami polskiego społeczeństwa

2018-02-03 3:00

Wielu Polakom pracownicy windykacji nie kojarzą się najlepiej. Jednak, jak wynika z badania zrealizowanego przez Ipsos dla firmy finansowej Wonga, ten wizerunek powoli się zmienia. Co dziesiąty respondent twierdzi, że są to uprzejmi, lecz stanowczy konsultanci, którzy chcą pomóc rozwiązać problem. Dodatkowo, większość Polaków uważa, że pracownicy windykacji powinni posiadać umiejętności miękkie – przede wszystkim umieć w odpowiedni sposób rozmawiać z ludźmi i prowadzić negocjacje.

– Praca na stanowisku windykatora to bardzo odpowiedzialne i stresujące zajęcie. Wymaga budowania zaufania pomiędzy obiema stronami, a także dbania o dobrą reputację na rynku od pierwszego kontaktu konsumenta z firmą – mówi Zbigniew Ćwikliński, dyrektor ds. operacji i windykacji w Wonga Polska. – Warto zauważyć, że główną rolą windykatora nie jest jedynie obsługa zadłużenia klienta, ale przede wszystkim umożliwienie mu wyjścia z tarapatów finansowych. Mimo takiej polityki wielu firm zmiana podejścia dłużników do windykatorów jest niezwykle trudna. W Wonga staramy się odczarować ten wizerunek. Stawiamy na wspieranie klientów w trudnych sytuacjach. Nasi pracownicy nastawieni są prokonsumencko. Mamy także odpowiednie narzędzia, pomocne w przypadku klientów, którzy znaleźli się w trudnej sytuacji – dodaje.

Zobacz również: Będziemy lepiej chronieni przed nieuczciwymi komornikami

Zmieniający się obraz pracowników tego zawodu potwierdzają także badania Wonga. Wynika z nich, że już blisko co dziesiąty z nas utożsamia windykatorów z konsultantami, którzy kontaktując się z nami, chcą wesprzeć nas w rozwiązaniu problemów. Praca na tym stanowisku kojarzy nam się także z kompetentnymi ludźmi (6 proc.), którzy są uprzejmi, ale zarazem stanowczy (9 proc.).

Windykator idealny
A jakie cechy i umiejętności powinna posiadać osoba pracująca na tym stanowisku? Jak wynika z badania Ipsos dla Wonga, prawie połowa respondentów uważa, że windykator przede wszystkim musi umieć w odpowiedni sposób rozmawiać z ludźmi. Natomiast ponad 40 proc. ankietowanych wskazuje, że najważniejsze jest, aby posiadał umiejętności negocjacyjne. Obie kwestie są niezwykle istotne w pracy na tym stanowisku, ponieważ odpowiednie prowadzenie rozmowy z dłużnikami zdecydowanie zwiększa szansę na kompromisowe rozwiązanie sprawy.

Według ankietowanych równie ważna w tej pracy jest odporność na stres. Na ten aspekt wskazało 35 proc. badanych. Z kolei co trzeci Polak uważa, że windykator musi mieć dużą wiedzę na tematy finansowe.

– Nasze badania pokazują, że w oczach polskiego społeczeństwa jest to zawód, który powinna wykonywać kompetentna osoba, znająca wysokie standardy pracy i szanująca innych. Wiele firm stawia właśnie na te aspekty przy rekrutacji swoich pracowników. Świadczenie wysokiej jakości usług windykacyjnych to także nasz priorytet – podkreśla Zbigniew Ćwikliński z Wonga Polska. – W Wonga stosujemy tzw. miękką windykację. Do każdego klienta zalegającego ze spłatą, podchodzimy w sposób indywidualny i staramy się znaleźć rozstrzygnięcie korzystne dla obu stron. Zależy nam na rozmowie z naszymi klientami, a także wspólnym i polubownym rozwiązaniu ich problemów z zadłużeniem – dodaje.

Sprawdź koniecznie: Emerycie, komornik musi zostawić Ci 75 procent świadczenia [NOWE PRZEPISY]

Jako cechy profesjonalnego pracownika windykacji Polacy wymieniają również konsekwencję, która pozwoli doprowadzić sprawę do końca (26 proc.), empatię (22 proc.) oraz stanowczość (22 proc.). Tylko 5 proc. respondentów wskazało, że dobrze widziana jest surowość oraz bycie niemiłym.

– Co pocieszające, powoli negatywny portret ustępuje miejsca pozytywnemu postrzeganiu tego zawodu. Konsumenci są coraz bardziej świadomi i już przy wyborze firmy, od której chcą uzyskać finansowanie, zwracają uwagę na to, w jaki sposób będzie prowadzona ewentualna windykacja. Szukają podmiotów, które cechują zachowania proklienckie i przyjazna obsługa klienta, gdzie pracują kompetentni i fachowi konsultanci – zauważa Zbigniew Ćwikliński, dyrektor ds. operacji i windykacji w Wonga.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Nasi Partnerzy polecają
Najnowsze