MIKOŁAJ PLACEK, OKNOPLAST

i

Autor: mat. prasowe

Stawiamy na innowacyjne rozwiązania [WYWIAD]

2018-01-28 15:00

Rozmowa z Mikołajem Plackiem, Prezesem Grupy OKNOPLAST

Nie jesteśmy już Chińczykami Europy. Produkty "made in Poland" mogą być najwyższej jakości i to my możemy wyznaczać w Europie trendy – stwierdził Pan w jednym z wywiadów. To pobożne życzenie, czy rzeczywiście polskie okna zdobywają świat?

Polskie okna zdecydowanie zdobywają świat. Według badań CAB w 2016 roku w Polsce wyprodukowano okna i drzwi PVC za 1,28 mld euro, czyli o ponad 7 proc. więcej niż w 2015 roku. Daje to polskim firmom ponad 10-procentowy udział w produkcji unijnej. Prognozy na ten rok są jeszcze lepsze. „Made in Poland" zyskuje na znaczeniu, a ważne, coraz więcej polskich marek jest synonimem dobrej jakości.

Sprawdż: Co eksperci sądzą o skażonych jajach

Oknoplast od lat jest liczącym się graczem na europejskim rynku okien. Jak buduje się markę poza granicami Polski?
Działalność zagraniczna na szeroką skalę i dłuższą metę nie jest możliwa bez rozwiniętej sieci sprzedaży oraz nakładów na działania marketingowe. Zdecydowaliśmy się na sponsoring trzech europejskich drużyn piłkarskich – Borussii Dortmund, Interu Mediolan oraz Olympique Lyon. W każdym kraju, w którym jesteśmy obecni, mamy odrębny dział marketingu. Stawiamy także na odświeżoną komunikację, w tym nową stronę internetową oraz dużą obecność w Internecie - dzięki blogowi, kontom na Facebooku, Instagramie oraz YouTube możemy szybko docierać do klientów. Rozpoczęliśmy także nasz nowy projekt Oknoplast Lab - jest to seria poradnikowych materiałów wideo, które mają pomóc w wyborze okien. Budowanie pozycji marki na rynkach zagranicznych jest procesem wieloetapowym i długotrwałym. Dopiero połączenie kilku środków komunikacji pozwala nam na skuteczne ugruntowanie pozycji poza granicami Polski.

Przeczytaj: Pracownicze Plany Kapitałowe. Czy jest się czego bać?

Czy poszczególne rynki różnią się między sobą? Jakie są gusty i upodobania Europejczyków?
Upodobania Europejczyków zdecydowanie różnią się od siebie – np. to co sprawdzi się w Niemczech, niekoniecznie okaże się odpowiednie na rynku włoskim, gdzie technologia czy zdobyte certyfikaty i homologacje mają mniejsze znaczenie, natomiast bardzo istotny jest design produktu. We Włoszech sprzedajemy także najwięcej okien kolorowych. Natomiast we Francji czy Niemczech najczęściej wybierane są okna w kolorze białym. Do każdego rynku dostosowujemy odpowiednią strategię, która odpowiada na potrzeby tamtejszego rynku. Kluczem do sukcesu jest zrozumienie potrzeb, a następnie elastyczne podejście i dopasowanie oferty produktowej do specyfiki danego kraju i konsumenta.

Jaki jest udział eksportu w całości produkcji? Na jakich rynkach zagranicznych firma jest już obecna, a jakie jeszcze chce podbić? Czy planuje Pan wejście na kolejne rynki?
Obecnie firma plasuje się w pierwszej piątce największych producentów okien PVC w Europie, dystrybuując swoje produkty w 13 krajach europejskich - m.in.: Niemczech, Francji czy Włoszech. Rocznie sprzedajemy około 1,5 miliona jednostek okiennych w Polsce i za granicą. Ponad 70 proc. przychodu firmy stanowi sprzedaż na rynkach zagranicznych. Obecnie testujemy sprzedaż naszych produktów na innych kontynentach. Nasze okna trafiły już do Australii, Ameryki Północnej oraz Azji.

Zobacz: jak odniesć sukces w branży meblarskiej

Jak ważne w branży okiennej są nowoczesne technologie? Czy stawia Pan na innowacyjne rozwiązania?
Od początku kładliśmy duży nacisk na innowacyjność naszych produktów. W ciągu 23 lat działalności firmy wprowadziliśmy na rynek ponad 50 innowacji jako pierwsi w Europie, kształtując trendy rozwoju stolarki okiennej na rynkach Starego Kontynentu. Na pewno nie powiedzieliśmy w tym temacie jeszcze ostatniego słowa – cały czas się rozwijamy i inwestujemy w innowacyjność produktów. Mamy swój dział R&D, w którym zatrudniamy wielu zdolnych naukowców. Właśnie wprowadzamy innowacyjne nawiewniki okienne, które filtrują do 98% najbardziej niebezpiecznych dla zdrowia cząsteczek smogu PM10, opracowaliśmy też inteligentne okna, drzwi i rolety sterowane głosowo. Wystarczy wypowiedzieć odpowiednią komendę, a system ją zrealizuje, np. uchyli okno lub zasunie roletę zewnętrzną.

Jakie są obecnie trendy na rynku okien, czego oczekują klienci? A jakie okna lubią Polacy? Jak będą wyglądały okna przyszłości?
Od jakiegoś czasu widocznym trendem są przeszklenia – coraz więcej budynków posiada więcej szkła niż murów. Zrozumiałem więc, że musi się to przełożyć na nasze produkty. Opracowaliśmy zatem specjalny profil PIXEL, który dzięki niższej konstrukcji, jest w stanie zagwarantować 22 proc. więcej wpadającego do wnętrza światła, niż okna konkurencji o tych samych rozmiarach. Kolejnym trendem są rozwiązania smart home - dom, którym można sterować z każdego miejsca na Ziemi za pomocą swojego smartfona. Już teraz wystarczy odpowiednia aplikacja i dostęp do smartfona, tabletu, czy laptopa by móc wygodnie kontrolować zautomatyzowane rolety, drzwi czy okna. Rozwiązania Smart Oknoplast pozwalają na zwiększenie komfortu, bezpieczeństwa i oszczędności.

Dowiedz się też! Co Sandra Kubicka myśli o pracy modelki

Choć Grupa Oknoplast rozwija biznes na skalę globalną, nadal jest firmą rodzinną. Przejął Pan stery po ojcu. Łatwiej zarządzać biznesem, który zna Pan od podszewki?
Z Grupą Oknoplast jestem związany od wielu lat – pracowałem na różnych stanowiskach, co pozwoliło mi poznać przedsiębiorstwo od podszewki. Dzięki temu mam ogromną wiedzę o firmie i rozumiem potrzeby naszych pracowników. Jedną z wartości Grupy Oknoplast jest właśnie rodzinność. Od początku istnienia firmy zakładaliśmy, że będzie to firma rodzinna. Mimo rozwoju przedsiębiorstwa i wprowadzenia pewnych elementów korporacyjności, nadal udało nam się zachować taki charakter przedsiębiorstwa. Jesteśmy z tego bardzo dumni. Moje doświadczenia pokazują, że rodzinny charakter organizacji z pewnością pomaga w biznesie. Firma rodzinna to nazwisko, to twarz właściciela.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Nasi Partnerzy polecają
Najnowsze