Święta 2021. Czeka nas cięcie wydatków i spóźnione prezenty

2021-12-04 17:23
Choinka, prezenty
Autor: Anna Golaszewska/East News

Święta Bożego Narodzenia 2021 zapowiadają się skromniej niż te ubiegłoroczne. Z badań wynika, że w tym roku w święta czeka nas ostre cięcie wydatków – okazuje się, że wydamy na nie o 700 zł mniej niż w 2019 roku, czyli przed pandemią. Kłopotem mogą okazać się też prezenty, a dokładnie ich dotarcie przed Mikołajkami, czy Wigilią. Co zrobić mimo tych przeciwności, by Boże Narodzenie 2021 nieprzyjemnie nas nie zaskoczyło, poza rozsądkiem podczas świątecznych zakupów oraz wcześniejszym niż zazwyczaj zamówieniem w internecie upominków?

Święta 2021 zbliżają się wielkimi krokami. Większość z nas już teraz planuje wydatki i myśli o świątecznych upominkach. Wysoka inflacja sprawiła, że ostatnie miesiące roku 2021 dla wielu stały się cięższe. Wyraźnie widać, że zaciskanie pasa obejmie także Święta Bożego Narodzenia. Wszystko wskazuje na to, że tegoroczne Święta będą znacznie skromniejsze niż te sprzed pandemii, czyli 2019 roku. Według Barometru Providenta respondenci, którzy poczynili już plany dotyczące świątecznych wydatków, zamierzają na ten cel przeznaczyć przeciętnie 952,40 zł, to wzrost o ponad 200 zł w porównaniu z ubiegłym rokiem. Z drugiej jednak strony kwota ta przed pandemią była o wiele wyższa – w 2019 r. Święta były wydatkiem rzędu 1700 zł. Znaczną część tej kwoty Polacy wydawali na prezenty. W tym roku również w skromniejszych budżetach domowych zarezerwowano środki na ten cel. Co zatem ze świątecznymi prezentami? Badanie przeprowadzone przez UCE RESEARCH we współpracy z Grupą BLIX, wskazuje jasno, że w tym roku Polacy postawią na kanał online w kwestii prezentów.

Przeczytaj też: Rewolucja w wysyłce paczek. Poczta ostrzega!

Z danych firmy Oracle, że 39% Europejczyków z obawy o to, że upominki nie dotrą na czas, znacznie wcześniej niż zwykle szuka prezentów. Ta strategia wydaje się być słuszna, biorąc pod uwagę zerwane łańcuchy dostaw.

Debata e-Polska. Rewolucja Cyfrowa III edycja. Rola technologii

Upominki na czas

Nowe badanie konsumenckie przeprowadzone w Europie przez Oracle Retail wykazało, że respondenci obawiają się problemów związanych z łańcuchem dostaw oraz z opóźnieniami w dostarczaniu produktów. Co ciekawe, z tego powodu 14% badanych, którzy już rozpoczęli świąteczne zakupy lub planują to zrobić wcześniej, jest gotowych zapłacić więcej, aby zapewnić sobie szybszą lub gwarantowaną dostawę. Więcej z nas skorzysta z możliwość kupna kart podarunkowych, które mogą w takiej sytuacji okazać się bezpiecznym rozwiązaniem – blisko co trzeci uczestnik badania (29%) uważa, że w tym roku zaopatrzy się właśnie w więcej voucherów.

Sprawdź: Firmowy śledzik zagrożony!

Nasze najnowsze badanie jasno wskazuje, że obawiamy się, że zostaniemy z pustymi rękami podczas Świąt. Główne problemy upatrujemy w tym, że wybrane przez nas produkty mogą być niedostępne (16% badanych) lub ich dostawa zajmie zbyt dużo czasu przez co nie zdążą zostać dostarczone pod choinkę i rozczarujemy naszych najbliższych (13% pytanych) – wskazuje Bartosz Kubicki, Dyrektor w dziale Oracle Retail Global Business Unit.

Co kupimy pod choinkę?

Co więcej, blisko co piąty respondent obawia się, że produkty, którymi jest zainteresowany, będą droższe ze względu na ich niedobór – dodaje. Poza kartami podarunkowymi respondenci badania Oracle planują kupić więcej produktów kosmetycznych (27%), odzieży (23%) czy produktów obuwniczych (22%).

Czytaj też: Obowiązkowe szczepienia w Polsce. Minister zmienił zdanie!Bezpieczne Święta w sieci

Badanie przeprowadzone przez UCE RESEARCH we współpracy z Grupą BLIX. Wynika z niego, że ponad 70% konsumentów planuje kupić tegoroczne świąteczne prezenty online. Głównie przez to, że obawiamy się o zdrowie nasze i naszych bliskich. Robiąc zakupy online, pamiętajmy, że święta są również wyjątkowo intensywnym czasem dla cyberprzestępców, dla których popularyzacja elektronicznego handlu i tysiące transakcji dokonywanych na odległość każdego dnia to idealna okazja, aby wykraść nasze poufne dane, zainfekować sprzęt komputerowy czy wyłudzić pieniądze ­– mówi Bartosz Kubicki, Dyrektor w dziale Oracle Retail Global Business Unit., Oracle. Dlatego, szczególnie w tym czasie, należy zachować czujność.

UWAGA! Wódka po 50 zł. Przez podwyżkę akcyzy ludzie stracą pracę

Wybierając sklep online, w którym chcemy zostawić nasze środki finansowe, ale również dane, zastanówmy się jego wiarygodnością. Nikt nie zrobiłby zakupów w nieoznakowanym, podejrzanie wyglądającym sklepie stacjonarnym, tak samo jest w sieci. Jeżeli coś nie wygląda bezpiecznie, prawdopodobnie takie nie jest – dodaje.

Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE
Najnowsze