Ile kosztuje tankowanie samolotu?
Lotos - Air BP Polska dla portalu money.pl wyliczyło przybliżone koszty tankowania samolotów. Do wyliczeń przyjęliśmy popularne w Europie samoloty, wykonujące rejsy komercyjne dla linii lotniczych:
- Bombardier Q400, obsługujący krótkie trasy
- Airbus A320, jeden z najpopularniejszych samolotów na trasach europejskich
- Boeing 787, flagowy samolot dalekiego zasięgu PLL LOT
- Airbus A380, największy pasażerski samolot na świecie.
Portal zaznacza, że tankowanie samolotu "do pełna" nie jest standardem. Jak czytamy w money.pl, Ilość potrzebnego paliwa na dany lot, oblicza się, uwzględniając m.in. odległość, liczbę pasażerów i masę ładunku, zapas potrzebny na nieprzewidziane sytuacje (tzw. holding, czyli oczekiwanie w powietrzu na pozwolenie na lądowanie) czy dotarcie do lotniska zapasowego. Paliwo lotnicze wlicza się do maksymalnej masy startowej samolotu (MTOW), od której zależy m.in. wysokość opłat nawigacyjnych.
Założono, że średnia cena netto 1 l paliwa lotniczego to 5,5 zł/l, wraz z akcyzą i opłatą paliwową i VAT to 8,727 zł/l, przy czym rzewoźnicy lotniczy posiadający certyfikat AOC (Air Operator Certificate) i operujący głównie na trasach międzynarodowych, po przedstawieniu odpowiednich dokumentów są zwolnieni z akcyzy i opłaty paliwowej oraz stosuje się w stosunku do nich zerowa stawkę podatku VAT.
Pełen bak to miliony
Z wyliczeń Lotos - Air BP Polska dla money.pl wynika, że przewoźnicy lotniczy zwolnieni z opłaty paliwowej i akcyzy, a także obłożeni VAT w wysokości 0 proc., chcąc zatankować Bombardiera Q400 do pełna (6,5 tys. litrów) musieliby wyłożyć ponad 35 tys. zł netto. W przypadku największego samolotu pasażerskiego na świecie - Airbusa A380, to ponad 1,7 mln zł netto. Zatankowanie popularnego Boeinga 787 pod kurek to koszt 764 500 zł. Kwoty brutto robią naprawdę wrażenie. Za zatankowanie Airbusa A 380 trzeba zapłacić 2 792 592,00, a Boeinga przeszło 1,213 032,15 zł.
Portal wyjaśnia, że W cenie paliwa lotniczego uwzględnia się też akcyzę i opłatę paliwową. - Zwolnieni z nich są przewoźnicy lotniczy wykonujący loty komercyjne na podstawie posiadanego dokumentu AOC (Air Operator Certificate) - zaznacza. W praktyce chodzi o linie lotnicze. Komisja Europejska chce jednak zniesienia ulg w opodatkowaniu paliwa lotniczego. Ma to przyspieszyć rozwój tzw. zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF), produkowanego choćby z zużytego oleju spożywczego. Obecnie produkowane jest na niewielką skalę i jest kilkukrotnie droższe niż Jet A-1.
Czytaj również: Dlaczego paliwo jest tak drogie? Prezes Orlenu Daniel Obajtek ujawnia prawdę
Cena paliwa lotniczego zależna jest od notowań nafty. Najczęściej stosuje się średnie tygodniowe ceny. Dlatego notowania i wahania kursu dolara mają bezpośrednie i natychmiastowe przełożenie na ceny sprzedaży - Wyjaśnia Maciej Kowalski, prezes Lotos - Air BP Polska.
Money.pl przypomina, że Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych IATA wylicza, że średnie notowania paliwa lotniczego na świecie w połowie maja wyniosły 166,4 dol. za baryłkę. W stosunku do ubiegłego roku to wzrost o 126,8 proc. Od początku 2022 r. średnia cena paliwa lotniczego to 135,1 dol. za baryłkę.