Niemal 9,5 litra czystego alkoholu na każdego (czyli nawet noworodka) mieszkańca spożywają rocznie Polacy – tak wynika z ostatnich danych udostępnionych przez Państwową Agencję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. To dużo, bo jeszcze w 1993 roku było to „tylko” 6,5 litra czystego alkoholu.
Nadmierne spożycie alkoholu ma nie tylko negatywny wpływ na zdrowie Polaków, ale też portfele. Agencja badawcza Nielsen przygotowała raport, dzięki któremu wiemy co najchętniej piją Polacy, a więc i na jaki alkohol wydają najwięcej pieniędzy.
Od pewnego czasu niepodzielnie pośród najchętniej kupowanych alkoholi rządzi nie wódka, a Piwo. Ponad połowa wydanych w 2018 roku pieniędzy na „alkoholowe podium” związana była właśnie z piwem. Cieszyć może fakt, że w ubiegłym roku znacząco wzrosła sprzedaż piwa bezalkoholowego – aż 80 proc.
Po piwie Polacy najchętniej spożywają wódkę. Podium zamyka Whisky, której sprzedaż w 2018 roku wzrosła o 11 proc. Łącznie tylko na same te trzy najbardziej popularne trunki w ciągu roku Polacy wydali 30 mld złotych!
Oznacza to, że każdy z nas, także wspomniany noworodek, w 2018 wydał na piwo, wódkę bądź whisky 790 złotych, co w skali miesiąca daje 66 złotych. Ale przecież młodzieży alkoholu sprzedawać nie wolno. Jeżeli więc weźmiemy pod uwagę nieco ponad 30 mln osób, które w Polsce legalnie może zakupić alkohol, to średnio wydali oni na wspomniane 3 trunki niemal 1000 złotych w ciągu roku i ponad 80 złotych miesięcznie.
Na pozostałych miejscach najlepiej sprzedających się alkoholi w Polsce w 2018 roku znalazły się kolejno: wina stołowe, wina musujące, brandy, wermuty, likiery na bazie mleka, wina deserowe oraz rum.