UOKiK: nc+ świadczyła usługi bez zgody klientów

2017-08-30 16:58

W wyniku postępowania Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów spółka ITI Neovision (operator m.in. telewizji satelitarnej nc+) została zobowiązana do rekompensaty publicznej na rzecz swoich klientów. Dotyczy to konsumentów, którzy mieli przedłużane lub zawierane umowy na odległość. Rekompensatę mają otrzymać osoby, w których przypadku nie uznano prawa do odstąpienia od kontraktu.

ITI Neovision, spółka będąca m.in. operatorem telewizji satelitarnej nc+ miała nieprawidłowo zawierać oraz przedłużać umowy klientów, które były zawierane na odległość, w dużej mierze przez telefon. Postępowanie przeciwko spółce wszczęto w grudniu 2015 roku po skargach konsumentów. Firma miała stosować wobec nich nieuczciwe praktyki rynkowe, a rekompensatę otrzymają ci, w których przypadku spółka nie uznała prawa do odstąpienia od kontraktu. Mają otrzymać zwrot poniesionych kosztów lub możliwość bezpłatnego korzystania z usług.

Zobacz także: Ponad 331 tysięcy emerytur więcej do wypłaty


Dlaczego działanie firmy zostało uznane przez UOKiK za nieuczciwe? Przedłużenie umowy w świetle ustawy o prawach konsumenta traktowane jest jak zawarcie nowego kontraktu. Zgodnie z przepisami, konsumentowi przysługuje 14 dni na bezpłatne odstąpienie od kontraktu. Rozpoczęcie korzystania z usług przed upływem tego terminu musi nastąpić na wyraźne żądanie klienta. Początek oglądania telewizji nie oznacza utraty prawa do rezygnacji, jednak konsument musi ponieść koszty korzystania z usługi – do dnia wycofania się z umowy.
Tymczasem z analizy wynika, że ITI Neovision rozpoczynała świadczenie usług bez wyraźnej zgody konsumentów. Ponadto wprowadzała w błąd twierdząc, że początek korzystania z usług oznacza brak możliwości odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni. Spółka stała na stanowisku, że usługa dostępu do telewizji stanowi dostarczanie treści cyfrowych, które objęte jest wyjątkiem ustawowym.

Sprawdź również: Kasy i paragony znikną ze sklepów? Ekspert z ministerstwa wyjaśnia [ROZMOWA]


Urząd ustalił również, że w latach 2013-2014 spółka w ogóle nie informowała części konsumentów o możliwości rezygnacji z kontraktu oraz nie dostarczała w terminie potwierdzenia zawarcia lub zmiany warunków umów.
Działania ITI Neovision były niekorzystne w szczególności dla konsumentów, którzy nie mogli odstąpić od umowy, choć powinni mieć do tego prawo. Mogli wypowiedzieć kontrakt, co oznaczało konieczność zwrotu przedsiębiorcy przyznanej przy zawieraniu umowy ulgi lub kontynuowali umowę wbrew własnej woli.
Spółka zobowiązała się do zmiany zakwestionowanych praktyk oraz rekompensaty dla konsumentów. W ciągu 6 miesięcy będzie musiała przyznać byłym i obecnym abonentom określone korzyści. Konsumenci mają mieć możliwość bezpłatnego korzystania z dotychczasowych usług lub otrzymać zwrot poniesionych kosztów.
Do czasu zmiany praktyki ITI Neovision zobowiązała się również do uwzględniania reklamacji konsumentów, których nieprawidłowo poinformowała o braku możliwości odstąpienia od umowy ze względu na rozpoczęcie świadczenia usług i odmówiła im prawa do rezygnacji z kontraktu w ciągu 14 dni.
Po wykonaniu zobowiązania spółka będzie musiała złożyć do UOKiK sprawozdanie z realizacji swoich działań.

Polecamy: Taxi, Uber czy wypożyczenie auta – co się najbardziej opłaca?

Warto przeczytać: Przez samochodową karuzelę podatkową państwo straciło 25 mln zł

Sprawdź: Ukraina zamyka granicę dla mięsa z Polski!

 

Źródło: /UOKiK

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Najnowsze