Klauzula inflacyjna - podwyżki cen w sieciach kablowych
Jesienią 2023 Vectra do umów z nowymi klientami i tymi przedłużającymi korzystanie z usług firmy wprowadziła tzw. klauzule inflacyjne, informujące, że firma może podnieść opłaty w trakcie okresie umownego o tyle, o ile w ubiegłym roku wyniosła inflacja konsumencka. Na podstawie tych klauzul sieci kablowe wprowadziły podwyżki już w połowie stycznia, zaraz po tym jak GUS poinformował, że ceny poszły w górę średnio o 14,4 proc. Pod koniec lutego podwyżki otrzymali też klienci sieci Multimedia Polska, przejętej przez Vectrę trzy lata temu. Wyższe stawki zaczęły obowiązywać od kwietnia, w przypadku najdroższych pakietów trzeba płacić co miesiąc 25-30 zł więcej.
Skargi na Vectrę i Multimedia do UOKiK – postępowanie w toku
Departament komunikacji Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w odpowiedzi na pytania portalu Wirtualnemedia.pl przekazał, że od początku stycznia do UOKiK skierowano 96 skarg na Vectrę i 36 na Multimedia Polska związanych z klauzulami inflacyjnymi. UOKiK otrzymał też pojedyncze skargi na takie klauzule u mniejszych operatorów: dwie na spółkę Servcom i jedną na Nette
UOKiK podjął postępowanie wyjaśniające w sprawie klauzul inflacyjnych już w listopadzie 2022 roku. Urząd tłumaczył, że takie zapisy powinny zabezpieczać obie strony i nie mogą być wykorzystywane tylko na korzyść firm, natomiast „zakładane zmiany w zobowiązaniach zawartych na czas oznaczony mogą prowadzić do przerzucania konsekwencji zmieniającej się sytuacji gospodarczej na użytkowników sieci komórkowych”. UOKiK nie precyzuje, na jakim etapie są te działania. Zaznacza jedynie, że „postępowania wyjaśniające są w toku”.
Vectra z 22 mln zł kary od UOKiK
W styczniu UOKiK nałożył na Vectrę 22,23 mln zł kary za jednostronne zmiany umów sprzed 3-4 lat, w oparciu o które firma podniosła opłatę za telewizję i internet. - Przedsiębiorca powinien dotrzymywać umowy zawartej z konsumentem zarówno w zakresie treści, jak i warunków świadczenia usług. Umowy z Vectrą zawarte na czas nieoznaczony nie posiadały klauzuli, która określałaby kryteria i zakres ewentualnych zmian. Jest to niezbędne aby konsumenci mogli przewidzieć w jakich sytuacjach jednostronne zmiany mogą być wprowadzone, np. kiedy może wzrosnąć cena usługi - argumentował Tomasz Chróstny. Vectra nie zgodziła się z takim stanowiskiem i zapowiedziała walkę w sądzie.