Z monitoringu cen paliw prowadzonego przez Biuro Polskiej Izby Paliw Płynnych wynika, że 6 kwietnia br. średnie ceny detaliczne paliw na stacjach wyglądały następująco: olej napędowy 3,87 zł/l (-3 gr/l od 1 kwietnia); benzyna 95-oktanowa 4,15 zł/l (-1 gr/l); autogaz 1,62 zł/l (-1 gr/l ). W porównaniu z sytuacją sprzed roku właściciele diesli płacą więc mniej o 0,73 zł/l; benzyna jest tańsza o 0,51 zł/l, a LPG o 0,36 zł/l.
Obecna sytuacja jest bowiem potwierdzeniem zapowiedzi światowych analityków, że 2016 r. będzie okresem bardzo silnych wahań na rynku paliwowym. Jeśli ubiegły tydzień przyniósł polskim kierowcom 7-groszową podwyżkę cen benzyny, to dziś – mimo stosunkowo niewielkich zmian w średniej krajowej - na wielu stacjach ceny spadają od 5 do 15 gr/l.
Zobacz: Co z tym gazem? [KOMENTARZ]
O nasilaniu się tego trendu świadczy też fakt, że uległy mu nawet koncernowe stacje przy autostradach (tzw. MOP-y), gdzie zazwyczaj ceny są ok. 40 gr/l wyższe niż w innych lokalizacjach. Do rzadkości należą dziś z kolei stacje, które dopiero wprowadzają podwyżki.
To oznacza, że wzrost cen hurtowych, z którym mieliśmy do czynienia od 12 lutego br. nie znalazł pełnego przełożenia na koszty paliw ponoszone przez polskich kierowców.
Z prognoz Polskiej Izby Paliw Płynnych wynika, że w przyszłym tygodniu można spodziewać się dalszych spadków cen na stacjach, gdyż dziś polskie rafinerie w hurcie paliwowym kontynuują obniżki. Benzyna tanieje w hurcie średnio 22 zł/m sześć., a olej napędowy 42 zł/m sześć.
Czytaj również: URSUS podbija Afrykę. Nie uwierzysz, że to polska reklama! - WIDEO
Warto jednak pamiętać, że między 12 lutego a 31 marca Pb95 zdrożała w hurcie ponad 12 proc., a ON notował wzrost na poziomie 9 proc. Zwiększa się też w hurcie różnica między obu tymi paliwami. Jeszcze do niedawna diesel był średnio tańszy od benzyny o 4 proc., w pierwszym tygodniu kwietnia różnica ta wynosi już prawie 10 proc.
Trend obniżek cen oleju napędowego to dobra wiadomość nie tylko kierowców, ale dla wszystkich mieszkańców naszego kraju i całej gospodarki. Jako że jest to główne paliwo transportu, stanowi główny koszt dystrybucji towarów, a zatem to od jego ceny zależy w dużej mierze, ile zapłacimy za wszelakie towary konsumpcyjne - czy to przewożone samochodami (TIR-ami w tranzycie, vanami lokalnie itd.), koleją, samolotami czy transportem morskim - a także bilety komunikacji publicznej.
Gdzie jest taniej, gdzie drożej?
W 14. tygodniu 2016 r. najtańszy olej napędowy mają stacje w woj. śląskim: 3,84 zł/l (-5 gr/l od 31 marca). Najdroższy zachodniopomorskie: 3,94 zł/l (-3 gr/l). Największe zmiany ostatniego tygodnia to podkarpackie: -9 gr/l przy średniej 3,84 zł/l.
W woj. śląskim sprzedają też najtańszą benzynę: średnia 4,10 zł/l (+6 gr/l przez ostatnie 7 dni); a w zachodniopomorskim najdroższą: 4,20 zł/l (+5 gr/l). Największe zmiany ostatniego tygodnia to warmińsko-mazurskie: +8 gr/l przy średniej 4,18.
Podlaskie to z kolei najtańszy autogaz: 1,56 zł/l (-2 gr/l – bez zmian przez ostatnie 7 dni). Najdroższe jest to alternatywne paliwo tradycyjnie przy niemieckiej granicy - w woj. zachodniopomorskim: 1,78 zł/l (-3 gr/l). Największe zmiany ostatniego tygodnia to małopolskie: -3 gr/l przy średniej 1,60.
Zobacz: Autosan. Robili autobusy, teraz wyprodukują… sprzęt wojskowy! [ZDJĘCIA]
W czwartek, 7 kwietnia br. Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa ogłosiło swoje pomysły na zwiększenie budżetu Krajowego Funduszu Drogowego. Resort liczy przede wszystkim na wzrost przychodów związany z podwyższeniem opłaty paliwowej o 10 gr. Zdaniem ekspertów może się to przełożyć na ceny paliw na stacjach.
Więcej: Ceny paliw pójdą w górę? Rząd chce podwyższyć opłatę paliwową
Źródło: Polska Izba Paliw Płynnych, oprac. MK