
PZU i Bank Pekao: nowa era w finansach?
PZU i Bank Pekao oficjalnie ogłosiły plany dotyczące potencjalnej fuzji. Spółki podpisały memorandum o współpracy, które zakłada połączenie sił i stworzenie nowej, silnej grupy bankowo-ubezpieczeniowej. Zgodnie z komunikatami giełdowymi, intencją stron jest zrealizowanie transakcji do 30 czerwca 2026 roku. Transakcja zakłada podział PZU na spółkę holdingową i operacyjną, a następnie włączenie spółki holdingowej do Banku Pekao.
Gigant na skalę europejską
- "Powstała po połączeniu obu spółek grupa bankowo-ubezpieczeniowa będzie jedną z największych instytucji finansowych w Europie" – oceniono w komunikacie prasowym. Transakcja ma służyć jeszcze lepszemu wykorzystaniu możliwości i zasobów oraz dalszemu rozwojowi zarówno PZU, jak i Banku Pekao.
Spółki uspokajają, że obie marki zachowają tożsamość, odrębność i autonomię działania w swoich obszarach biznesowych, podobnie jak od wielu lat funkcjonują w ramach Grupy PZU. Na czele nowej grupy będzie stał bank, a nie ubezpieczyciel.
Korzyści dla inwestorów i rynku kapitałowego
Jak podano w komunikacie, docelowo na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie notowana będzie jedna spółka o znacznie wyższej kapitalizacji i większej płynność akcji niż obecne dwie.
Przeprowadzenie transakcji jest uzależnione m.in. od uzgodnienia przez strony stosownej dokumentacji transakcyjnej, wejścia w życie odpowiednich zmian legislacyjnych, uzyskania szeregu zgód regulacyjnych oraz udzielenia stosownych zgód korporacyjnych przez walne zgromadzenia akcjonariuszy PZU i Pekao.
"W toku dalszych prac i ścisłej współpracy strony chcą opracować też optymalną strategię dotyczącą przyszłości Alior Banku" – dodano. Grupa PZU kontroluje 31,91 proc. akcji Alior Banku.
Oczekiwane efekty połączenia
Spółki informują, że celem transakcji jest integracja działalności ubezpieczeniowej i bankowej w ramach jednej grupy kapitałowej. Jak podkreślają spółki, zmiany mają przynieść szereg korzyści w zakresie efektywności operacyjnej, ładu korporacyjnego i wzrostu potencjału sprzedażowego.
Wśród kluczowych efektów nowego modelu wskazano m.in. uproszczenie struktury właścicielskiej grupy oraz dostosowanie jej do rozwiązań preferowanych na rynku europejskim.
Jednym z głównych celów zmian jest zwiększenie synergii sprzedażowej – szczególnie w zakresie tzw. bancassurance, czyli sprzedaży produktów ubezpieczeniowych za pośrednictwem kanałów bankowych. Nowy model ma pozwolić na pełniejsze wykorzystanie potencjału dystrybucyjnego Banku Pekao w zakresie oferowania polis PZU.