Odpowiedzialność za wadliwy produkt

2011-12-10 3:00

Odpowiedzialność za produkt, który okaże się niebezpieczny, poniesiesz także, kiedy go nie wyprodukowałeś, a jedynie wprowadziłeś jakiś towar lub przedmiot na polski rynek.

Dystrybutorów przepisy ustawy zobowiązują do działania z należytą ostrożnością w zakresie bezpieczeństwa produktu. Jeśli więc poweźmiesz jakąkolwiek wątpliwość, że produkt, który miałeś kupić u swojego zagranicznego kontrahenta (nie ma znaczenia, czy u producenta, czy u innego dystrybutora), nie spełnia wymogów bezpieczeństwa, nie możesz tego zignorować. Nie licz na to, że odpowiedzialność odszkodowawcza (w razie wypadku konsumenta) za niebezpieczne wady produktu spadnie na producenta lub zagranicznego dystrybutora towaru, od którego nabyłeś towar, by wprowadzić go na polski rynek. Jeśli zaś nabyłeś towar od importera, a jakiś konsument ulegnie w związku z wadliwością tego towaru wypadkowi, odpowiedzialność poniesie importer. To on bowiem, a nie ty, sprowadził wadliwy towar na polski rynek.

Rynek pod kontrolą

Zanim kupisz hurtowo za granicą niepewny towar, powinieneś też wziąć pod uwagę to, że nasz rynek jest nadzorowany w zakresie bezpieczeństwa produktów znajdujących się w obrocie. Tak więc w każdej chwili, jeśli produkt rozprowadzany przez ciebie w kraju okaże się niebezpieczny dla konsumentów, towar może zostać wycofany z obrotu lub objęty zakazem sprzedaży.

Jako dystrybutor (importer) produktów powinieneś skontrolować, czy towar, który masz zamiar sprowadzić zza granicy i rozprowadzać w Polsce, jest na pewno bezpieczny, a także sprawdzać, czy towar, który masz zamiar rozprowadzić, nie znajduje się w rejestrze produktów niebezpiecznych prowadzonym przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Warto wiedzieć, że w Polsce na podstawie artykułu 31 ustawy o ogólnym bezpieczeństwie produktów działa krajowy system informacji o produktach niebezpiecznych.

Naprawa, wymiana lub przecena w ramach rękojmi

Taki rodzaj odpowiedzialności dotyczy niezgodności towaru z umową (ujawnionej w ciągu 2 lat od zakupu) i powstaje z mocy prawa. Odpowiedzialność spoczywa na sprzedawcy. Na dochodzenie roszczeń konsument ma rok od ujawnienia niezgodności. Może wtedy żądać naprawy lub wymiany wadliwego towaru, obniżenia ceny (jeśli naprawa okaże się zbyt kosztowna lub wiąże się z jakąkolwiek niedogodnością), a także odstąpienia od umowy. O sposobie załatwienia reklamacji decyduje ten, kto kupił wadliwy towar.

Kto odpowiada z tytułu gwarancji

Jeśli jesteś producentem i wydałeś na jakiś produkt dokument gwarancyjny, w razie wadliwości produktu będziesz osobą odpowiedzialną z tytułu gwarancji. Jeśli czas objęcia produktu gwarancją nie został określony w dokumencie gwarancyjnym, jest ważna rok od zakupu. Katalog żądań, do których jest uprawniony nabywca produktu, jest określony w dokumencie gwarancyjnym. Czyli o sposobie reklamacji decyduje gwarant, zwykle deklarując usunięcie wad lub wymianę produktu.

Nasi Partnerzy polecają
Najnowsze