Ekologiczne środki czystości powinny mieć skład przyjazny dla środowiska i dla naszych organizmów. Zdarza się, że to właśnie preparaty, których używamy do sprzątania, są przyczyną naszych problemów zdrowotnych. Detergenty powinny więc zawierać składniki bezpieczne dla osoby, która z ich pomocą będzie usuwać zabrudzenia, a także dla reszty domowników. Ekośrodki czystości powinny być też biodegradowalne, co oznacza, że kiedy przedostaną się do wód gruntowych czy do gleby, nie zaszkodzą roślinom i zwierzętom, nie skumulują się w środowisku i rozłożą się w sposób absolutnie dla niego nieinwazyjny. Takie właśnie są produkty firmy Swonco, należącej do Emili Adamczyk, Krzysztofa Lewickiego i Marcina Lewickiego. Właściciele ekobiznesu stanowią rodzinę. Od początku kariery zawodowej wszyscy związani są z przemysłem chemicznym, produkcją surowców i środków czystości. Co było impulsem do stworzenia nowej linii środków czystości opartej w całości na surowcach pochodzenia naturalnego? Niestety, choroba jednego z właścicieli firmy i przymus całkowitej zmiany stylu życia. A to oznaczało powrót do życia w zgodzie z naturą, a więc i otaczanie się produktami bez chemii. – O naszym zdrowiu decyduje wiele czynników, a w tym to, z czym mamy kontakt, czego dotykamy, czym oddychamy. Opracowując nasze produkty, założyliśmy że nie tylko nie mogą one szkodzić zdrowiu naszych klientów, lecz muszą wspierać ich zdrowie, stąd w recepturach tak wiele wyciągów roślinnych, witamin, olejków eterycznych, probiotyków – podsumowują ekologiczni przedsiębiorcy.
Czas to sukces
Ekologiczne środki czystości nie powstają z dnia na dzień. Aby produkt był jak najlepszej jakości, potrzebuje czasu. Właściciele firmy Swonco najpierw skupili się na opracowywaniu receptur produktów, które będą odpowiadały ich koncepcji i ideom. – W efekcie powstały produkty, które uważamy, że są najbardziej ekologiczne i najbardziej skuteczne w działaniu z dostępnych na rynku z tej kategorii – mówią. Należy podkreślić, że receptury Swonco oparte są wyłącznie o sprawdzone surowce pochodzenia roślinnego, pozbawione jakichkolwiek agresywnych chemikaliów, dzięki czemu tzw. wskaźnik BCI/RCI (wskaznik Biorenewable Carbon Index – oznacza procent zawartości atomów węgla ze zródeł odnawialnych w produkcie) dla sumy składników, czyli produktów, jest bliski 100 proc. – Naszym założeniem było, aby nie pisać na etykietach 94 proc. czy nawet 99 proc. surowców ekologicznych, lecz oparcie się wyłącznie na surowcach pochodzenia naturalnego – dodają właściciele.
CZYTAJ TAKŻE: Pomysł na firmę. Ekomaty - z miłości do jogi i natury [ZDJĘCIA]
Do wyboru, do koloru
Co znajdziemy w ofercie Swonco? Na stronie internetowej w zakładce sklepu znajdziemy dwie kategorie produktów: do prania oraz do czyszczenia. Pranie i sprzątanie są czynnościami wykonywanymi w każdym domu regularnie. Rzadko jednak zastanawiamy się nad tym, jakie szkody powodują w naszym organizmie i środowisku stosowane przez koncenry chemikalia. W ofercie firmy Swonco znajdziemy nie tylko w pełni ekologiczne i bezpieczne płyny do prania, płukania, ale także wybielacz czy odplamiacz. Jak zapewniają właściciele, produkty bardzo skutecznie wybielą tkaniny oraz usuną wszelkie, nawet stare, plamy bez szkody dla materiału. Szeroki wybór mamy również wśród środków czystości. Poza produktami stosowanymi podczas domowych porządków, firma oferuje także płyny do mycia grilla czy nawet mat sportowych i jogi, a także specjalne detergenty do czyszczenia ubrań najmłodszych, czyli dzieci i niemowląt.
Dbałość o szczegóły
– Ekologiczność produktów, to nie tylko surowce, ale także to jak produkty są skomponowane i opakowane – podkreślają właściciele. – Nasze produkty to w większości koncentraty, a więc wyroby które oszczędzają wodę, które potrzebują ograniczoną ilość opakowań, a poprzez to mniej energii zużywanej w obróbce, handlu, mniej paliwa na transport – dodają. Jak na ekologiczną firmę przystało, Swonco jako opakowań używa butelek z rPET, czyli plastiku z odzysku. Właściciele nawet żartują, że czyszczą świat z plastiku. Warto przy tym wspomnieć, że firma wspiera aktywny recykling plastiku nie tylko poprzez segregację, ale i powtórne wykorzystanie np. zużytych butelek. Ekologiczni przedsiębiorcy zachęcają, aby klienci odsyłali do nich opakowania po zakupionych produktach i napełniali je ponownie. Do oferty wprowadzili też ECOPAKI, czyli 3 lub 5 litrowe opakowania uzupełniające. Karton, z którego są wykonane, jest całkowicie biodegradowalny a woreczek podlega recyklingowi. 1 karton zastępuje 4 butelki 750 ml, co oznacza redukcje plastiku o 75 proc. Co więcej, sklep oferuje nawet ekologiczne torby na zakupy, wykonane właśnie ze zużytych butelek PET, czyli dokładnie z takiego surowca, jak ich opakowania na ekologiczne środki czystości czy płyny do prania.
CZYTAJ TAKŻE: Pomysł na eko biznes: Warsztaty Zero Waste
Formalności i ekopracownicy
Od czego zaczynamy przy ekologicznym biznesie takim jak Swonco? Zakładanie firmy w przypadku spółki z o.o. jaką jest Swonco to sporządzenie umowy spółki, wpłata kapitału zakładowego i rejestracja w KRS. Z uwagi na fakt, że Swonco jest pewnym etapem w karierze zawodowej właścicieli, wszyscy posiadali już niezbędne wykształcenie i przygotowanie przed startem projektu. Przedsiębiorstwo zatrudnia kilkunastu pracowników, w wielu obszarach funkcjonalnych. Począwszy od działu rozwoju wraz laboratorium badawczo-rozwojowym, których głównym zadaniem jest opracowywanie nowych produktów, poprzez dział produkcji, magazyny i logistykę oraz dział handlowy, w tym zakupy, sprzedaż i marketing. Właściciele Swonco uważają, że ekologiczność to nie tylko surowce i produkty, energia, zasoby, ale to cała filozofia i sposób działania. – W Swonco wszystkie nasze działania od powstania firmy nakierowane są na kreowanie firmy przyjaznej środowisku, lokalnej społeczności, współpracownikom. Tworzymy firmę odpowiedzialną społecznie, uczciwą, wybieramy też partnerów dzielących nasze idee – podkreślają przedsiębiorcy.
Ekologiczny biznes kwitnie
Świat zmaga się obecnie z wieloma globalnymi problemami. Na szczęście zauważa się coraz większą świadomość społeczeństwa na temat ekologii i szkodliwości niektórych substancji. Zainteresowanie wzrasta więc wraz ze świadomością ekologiczną, a ludzie coraz częściej sięgają po zdrowe i naturalne rozwiązania. Jak w każdym jednak biznesie, również w tym eko, pojawiają się jednak problemy. Działalność gospodarcza to przede wszystkim zmagania z konkurencją. Nawet jeżeli dysponujemy unikalnym produktem, to prędzej czy później znajdzie się podmiot, który dany pomysł skopiuje. Podobnie więc jest z ekologicznymi środkami czystości. Firma Swonco wybroni się zapewne jakością produktów, jednak z możliwości promocji też korzysta. Do swoich klientów dociera różnymi kanałami. Poza regularnym prowadzeniem social mediów, skutecznie rozwija się dzięki marketingowi szeptanemu, reklamom w wyszukiwarkach czy na portalach internetowych. Przedsiębiorcy inwestują również w reklamę w gazetach, katalogach i współpracują z innymi firmami. Swonco chętnie pokazuje się na targach ekologicznych czy wystawach, co na pewno pozwoli skuteczniej zapaść w pamięć przyszłym klientom.