selfie

i

Autor: rawpixel.com

Chcesz otworzyć konto bankowe? Sprawdzą czy jesteś trzeźwy

2019-06-06 14:17

Banki coraz chętniej sięgają po rozwiązania biometryczne. Teraz jednak Komisja Nadzoru Finansowego zdecydowała, że instytucje finansowe, które posiadają taką opcję, podczas nawiązywania nowej relacji z klientem powinny sprawdzić m.in. czy rozmówca zdaje sobie sprawę, że otwiera konto i...nie jest pod wpływem środków odurzających.

Coraz więcej banków decyduje się na umożliwienie nowym klientom zakładanie konta "na selfie". Sektor ten zwraca uwagę na szybkość i bezpieczeństwo potwierdzania tożsamości. Metody biometryczne posiadają duży potencjał, zarówno w zakresie zautomatyzowania procesu płatności, bezpieczeństwa korzystania z bankowości, jak i na przykład wykorzystania ich w procesie otwarcia konta bankowego. Już nie tylko logowanie odciskiem palca czy głosem, ale skany twarzy i systemy monitorujące zachowanie użytkowników to przyszłość autoryzacji. Banki jednaki, aby sprawdzić czy świadomie otwieramy konto bankowe, będą sprawdzać naszą trzeźwość. W jaki sposób? Klient będzie musiał przeczytać konsultantowi dłuższy fragment tekstu. Ma to być także narzędzie dające wskazówki, czy potencjalny klient nie jest obcokrajowcem 

ZOBACZ TAKŻE: Podróbki zalewają Polskę. Budżet traci na tym nawet 9,5 mld złotych

Proces wideoweryfikacji

Na popularności zyskała obecnie wideoweryfikacja, czyli weryfikacji tożsamości użytkownika za pomocą połączenia wideo. Usługa powoli zaczyna pojawiać się na polskim rynku. W niektórych bankach proces otwierania konta tą metodą polega na wykonaniu zdjęć dowodu osobistego oraz twarzy, które następnie są porównywane i zaakceptowane bądź nie. Dzięki systemowi OCR (optycznego rozpoznawania znaków) dane z dowodu automatycznie wpisują się do wniosku i nie trzeba ich ręcznie uzupełniać. Wideoweryfikacja pozwala na otworzenie konta od razu, bez konieczności ponownego kontaktu, odwiedzin kuriera, czy wizyty w oddziale.

Umowa zwykle jest zawierana online i nie trzeba posiadać podpisu elektronicznego. W niektórych bankach można wybrać weryfikację z konsultantem banku poprzez wideo rozmowę lub samodzielnie, bez żadnej pomocy. Jak widać, banki starają się nie zniechęcać potencjalnych użytkowników skomplikowanymi procedurami.

UKNF - identyfikacja klienta i weryfikacja jego tożsamości

5 czerwca 2019 r. UKNF opublikował stanowisko dotyczące identyfikacji klienta i weryfikacji jego tożsamości w bankach oraz oddziałach instytucji kredytowych w oparciu o metodę wideoweryfikacji. Dokument wskazuje, że bank może uzyskiwać dostęp do materiałów weryfikacyjnych za pomocą wideorozmowy, "podczas której pracownik banku uzyskuje możliwość bliższej obserwacji klienta i oryginałów dokumentów przedstawionych przez klienta, a także upewnienia się, że materiały weryfikacyjne nie zostały sfałszowane, porównania fotografii w dokumencie tożsamości z osobą, z którą rozmawia oraz sprawdzenia klienta w wiarygodnych bazach danych".

Instytucje finansowe powinny wziąć pod uwagę czynniki behawioralne, które mogą wskazywać, że klient np.:

- jest pod wpływem środków odurzających,

- nie działa samodzielnie (obecność osób trzecich),

- nie jest świadomy, że nawiązuje relacje z bankiem (nie ma świadomości, że podjęte działania oznaczają zawarcie umowy, np. na prowadzenie rachunku).

Bank powinien także określać minimalne wymagania dotyczące jakości połączenia, sposobu prezentacji dokumentów tożsamości (pod wieloma kątami z obu stron) oraz przesłania jednorazowego hasła SMS przez konsultanta na urządzenie klienta podczas rozmowy.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Najnowsze