PLAY

i

Autor: materiały prasowe PLAY

Kara od Play

Dostałeś karę w rachunku od Play? Będą musieli oddać miliony

2022-12-08 17:02

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) wszczął postępowanie przeciw spółce P4 (operatorowi sieci Play). Problemem ma być utrata rabatu za e-fakturę za nieopłacenie w terminie abonamentu lub innych opłat wskazanych na rachunku. Jeśli zarzuty postawione przez urząd się potwierdzą, firma będzie musiała zapłacić miliony - 10 proc. rocznego obrotu. Jest już stanowisko sieci.

Play pod lupą UOKiK. Będzie postępowanie wyjaśniające

UOKiK prowadzi postępowanie w sprawie rabatów wysokości 5 zł miesięcznie dla klientów Play, którzy zrezygnowali z papierowych faktur na rzecz elektronicznych. W regulaminie promocji przewidziano utratę zniżki dla klientów, którzy spóźnią się z płatnością za poprzedni miesiąc, ponadto jest wstrzymywana do czasu uiszczenia przez klienta usług dodatkowych. Ponadto spółka może naliczać odsetki za opóźnienie z płatnościami.

UOKiK sprawdza, czy klienci nie byli karani podwójnie

Jak ocenił Tomasz Chróstny abonenci nie płacący w terminie są karani podwójnie - płacą odsetki za opóźnienie oraz tracą rabat wysokości wyższym niż przepisowe odsetki. W efekcie spółka ma odnosić dodatkową korzyść, bo nie ponosi kosztów wysyłania papierowych faktur. Prezes UOKiK podkreśla, że utrata rabatu ma charakter kary umownej.

Tymczasem zgodnie z przepisami kodeksu cywilnego przedsiębiorcy mogą zastrzegać tego rodzaju sankcje jedynie w przypadku zobowiązań niepieniężnych - mówi Chróstny.

UOKiK przypomina, że w toku postępowania są również wyjaśnienia dotyczące CANAL+, Netii, T-Mobile oraz Vectry, w których również sprawdzono, na jakich zasadach zastrzegane są utraty rabatów w związku z nieopłaceniem faktur w terminie. Ponadto w 2020 roku UOKiK zasądził karę przeciwko operatorowi PlayFirmie grozi kara wysokości 10 proc. rocznego obrotu.

Stanowisko sieci Play

Otrzymaliśmy na maila stanowisko sieci Play w sprawie postępowania prowadzonego przez UOKiK.

Stosowany przez Play mechanizm nie jest karą umowną – spółka udziela rabatu po spełnieniu określonych warunków. Klienci otrzymują zniżkę na abonament po spełnieniu obu warunków: wyrażeniu zgody na wygodną i przyjazną środowisku e-fakturę oraz dokonywaniu terminowych płatności. W sytuacji, gdy którykolwiek z nich nie jest spełniony rabat nie jest przyznawany. Natomiast jeśli w kolejnym miesiącu abonent spełni oba warunki to ponownie zyskuje prawo do zniżki.

Jest to powszechnie stosowana na rynku praktyka, która premiuje nowoczesne, ekologiczne podejście oraz uiszczanie zobowiązań zgodnie z terminami określonymi w umowie

Należy też podkreślić, że konstrukcja rabatu stosowana w umowach Play była przedmiotem analizy Prezesa UOKiK tuż po jej wprowadzeniu. W grudniu 2015 roku postępowanie wyjaśniające w tej sprawie zostało zamknięte, a Urząd przez kilka lat nie zgłaszał żadnych zastrzeżeń.

Jako spółka stosujemy się do wszystkich obowiązujących przepisów prawa.

Tomasz Chróstny Impact 2022
EKG 2021. TOMASZ CHRÓSTNY - Prezes UOKiK ostrzega przed inwestycjami w mieszkania.
Sonda
Jak oceniasz pracę UOKiK w ostatnich latach?

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Nasi Partnerzy polecają
Najnowsze