Sklepy oszukują na wyprzwedażach i promocjach?
Radca prawny Marcin Trepka z agencji Newseria Biznes oraz ekspert Departamentu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Baker McKenzie przedstawili taktykę, jaką używają sklepy przy nadchodzących promocjach. Jak się okazuje, wiele z nich podwyższa cenę zanim wyprzedaż wystartuje, co oznacza, że klient zainteresowany danym produktem kupuje go po obniżonej o zaledwie kilka procent cenie. Marcin Trepka uczula, że każdy właściciel sklepu będzie musiał zagwarantować, że pojawiające się opinie o produktach to wiarygodne opinie realnych konsumentów. W innym wypadku zostanie mu zarzucona nieuczciwa praktyka rynkowa, za którą będzie musiał ponieść odpowiedzialność.
Nowe obowiązki dla sklepów internetowych
Według portalu Bankier.pl 28 maja 2022 roku unijna dyrektywa Omnibus wprowadzi nowe obowiązki na właścicieli sklepów internetowych i zgodnie z nią będą oni zobowiązani do uświadamiania klientów, jakie obowiązki ma sprzedawca i platforma w kwestii reklamacji czy zwrotów. Taka informacja będzie musiała być zawarta na stronie sklepu, ponieważ do tej pory konsumenci wielokrotnie nie zdawali sobie sprawy, czy produkt, który kupują pochodzi od danego sklepu czy pośrednika. Powodowało to konflikty podczas np. zwrotów.
Dla klientów niezrozumiała jest także kolejność wyświetlania produktów po wpisaniu frazy w wyszukiwarce. Można uznać, że jest to celowy zabieg przedsiębiorców, których zamiarem jest faworyzowanie swoich własnych produktów. Informacja o tym, dlaczego towary wyświetlają się w danym porządku również będzie dostępna dla konsumentów.
Polecany artykuł:
Kary dla przedsiębiorców za niestosowanie nowych obowiązków
Przedsiębiorstwa będą narażone na pokaźne kary finansowe. Menedżerowie mogą ponieść 2 miliony złotych kary, a przedsiębiorstwa z rynku finansowego 5 milionów złotych. To wszystko za niestosowanie obowiązków unijnej dyrektywy Omnibus, ale także za wprowadzanie klientów w błąd.
Allegro pod lupą! UOKiK prowadzi postępowanie
23 marca 2022 roku odbyło się posiedzenie sejmowej podkomisji do spraw antymonopolowych i ochrony konsumentów, podczas którego omówiono niewłaściwe praktyki stosowane przez rynek e-commerce. Pod lupą znalazła się popularna platforma Allegro, wobec której trwają już dwa postępowania. Nieprawidłowości pojawiły się też u Apple, Amazon Prime i Amazon Prime Video, które m.in. dokonują zmian w umowach i w regulaminach. Jak podkreślił Marcin Trepka, pod szczególną uwagę należy wziąć długi okres zwrotu kwoty po ówczesnym odstąpieniu od umowy.
Jak podaje portal Bankier.pl, Baker McKenzie wyjaśnił, że w przypadku, gdy sklepy internetowe chcą stosować klauzule modyfikacyjne, muszą one być prawidłowo sporządzone, aby przekazać konsumentom możliwie jak najbardziej przejrzyste informacje, ale także, by nie narażać się na kary finansowe.