W lipcu ceny towarów i usług konsumpcyjnych wzrosły rok do roku o 15,6 proc. czyli nieco więcej niż przed miesiącem. Ceny produktów spożywczych są jednym z najistotniejszych czynników inflacyjnych.
Żywność drożeje, ale nieco wolniej
Z danych zebranych przez ASM Sales Force Agency wynika, że w 8 na 13 sieci objętych badaniem, ceny w lipcu br. były nieznacznie wyższe niż w czerwcu. W pozostałych 5 zanotowano minimalne spadki. Średnia cena koszyka zakupowego w lipcu br. kształtowała się na poziomie 249,04 zł. To wzrost o 2,29 zł porównaniu do czerwca 2022.
Zobacz też: Dane GUS rozczarowują: niższy wzrost PKB zwiastuje poważne problemy dla polskiej gospodarki. Przed nami ostre hamowanie
Największe podwyżki odnotowano w sieci Selgros Cash&Carry (4,6 proc.). Natomiast w ujęciu rocznym wzrost cen zaobserwowano w 8 na 10 analizowanych sieci. Były to m.in.: Intermarché (11,62%), Makro Cash&Carry (10,47%) czy Lidl (9,46%). Największy wzrost cen koszyka odnotowano w kanale e-grocery (13,08%), w którym średnia cena koszyka w lipcu 2022 r. była wyższa aż o 33,81 zł niż przed rokiem, tj. o 13 proc.
Rekordowy wzrost cen produktów tłuszczowych
Zestawienie cen kategorii produktowych rok do roku pokazuje, że w lipcu 2022 r. względem 2021 r. podrożało 8 na 10 analizowanych kategorii produktów: produkty sypkie, chemia domowa i kosmetyki, mięso, wędliny i ryby, napoje, dodatki, nabiał, używki i piwo oraz produkty tłuszczowe. Rekordowy wzrost cen w skali roku (85,41%) odnotowano w kategorii produktów tłuszczowych. Z wyliczeń ekspertów ASM Sales Force Agency dodatkowo wynika, że nabiał podrożał o 20%, piwo i używki o prawie 15%, produkty sypkie i dodatki o 11% a mięso wędliny i ryby o blisko 7%. W każdej z analizowanych grup produktów odnotowano zmiany cen, jednak najmniejszą różnicę stwierdzono w przypadku kategorii słodycze (w lipcu 2022 r. taniej o 0,31%).
Zobacz w galerii, jak podrożały w ciągu roku poszczególne grupy produktów
- Inflacja wciąż utrzymuje się na wysokim poziomie, choć jej wzrost wyhamował po raz pierwszy od wielu miesięcy. Nie oznacza to jednak, że ceny podstawowych produktów będą niższe. Koszty produkcji i transportu utrzymują się na wysokim poziomie, więc w kolejnych miesiącach możemy się spodziewać dalszego wzrostu cen wybranych produktów FMCG. Wydaje się, że szczyt inflacyjny wciąż jest przed nami, biorąc pod uwagę między innymi zapowiadane podwyżki cen energii. Warto pamiętać, że niższą dynamikę wzrostu obserwujemy jedynie w skali ostatniego miesiąca. Porównanie cen rok do roku w odczuciu konsumentów nadal wypada niekorzystnie– mówi Patryk Górczyński, Dyrektor Zarządzający ASM Sales Force Agency.
Polecany artykuł:
Najtańsze zakupy zrobisz w Auchan
Na czele rankingu najniższych cen niezmiennie pozostaje Auchan. W sklepach tej sieci średni koszt koszyka zakupowego wyniósł 212,08 zł. To o 4,12 zł mniej niż najtańszy koszyk w czerwcu br., należący przed miesiącem również do Auchan.
Zobacz też: Jest decyzja rządu! Będą dopłaty do ogrzewania nie tylko węglem
W lipcu 2022 roku najdroższy okazał się ponownie kanał e-grocery, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 292,22 zł, czyli o blisko 38% więcej niż w najtańszych sklepach Auchan. Badanie koszyka zakupowego wykazało również, że w lipcu 2022 r. najtańsze zakupy można było zrobić tym razem w hipermarketach - 240,49 zł. Natomiast największy spadek cen można zaobserwować w sieci Kaufland (-2,11%).