Kryzys gospodarczy

i

Autor: Shutterstock

Kryzys

Masowo upadają małe sklepy! W 2022 roku tysiące zlikwidowało działalność

2023-01-05 7:41

Jak podaje "Rzeczpospolita" w 2022 roku zlikwidowano ok. 4 tys. małych sklepów i niemal 10 tys. zostało zawieszonych. Gazeta podkreśla, że małe placówki handlowe mocno odczuły skokowy wzrost kosztów, inflację, konkurencje zakupów internetowych, oraz mocną pozycję dużych sieci sklepów.

W Polsce od lat upadają małe sklepy

Liczba sklepów w Polsce spada od lat, jeszcze w 2008 r. było ich ok. 460 tys., teraz to już niemal 90 tys. mniej – wynika z najnowszych danych wywiadowni Dun & Bradstreet, przygotowanych dla „Rzeczpospolitej”.

Gazeta zaznacza, że tak szybkiego spadku jak w ostatnich miesiącach dawno nie było. "Przez rok z polskiego rynku zniknęło blisko 4 tys. sklepów. W kolejnych miesiącach może być jeszcze gorzej" – powiedział "Rz" rzecznik firmy Tomasz Starzyk. Dodał, że w 2022 r. nieco ponad 9,5 tys. sklepów zawiesiło też działalność, co w skali roku oznacza wzrost liczby takich placówek o 72 proc.

Według danych, najszybciej znikają sklepy spożywcze, ale trend ten w różnej skali dotyka wszystkich sektorów. O minimalnych zwyżkach można mówić tylko w przypadku kilku działów, jak kwiaciarnie, sklepy sportowe czy te z wyrobami medycznymi - wskazuje dziennik. Jak zauważa, sytuacja jest z miesiąca na miesiąc trudniejsza - po spadku popytu wywołanych najpierw pandemią i lockdownami doszła teraz rekordowo wysoka inflacja.

"Jeszcze większe znaczenie mają bardzo szybko rosnące koszty utrzymania punktów stacjonarnych, gdzie często podwyżki cen energii i gazu sięgają kilkuset procent. Do tego dochodzą rosnące ceny produktów, co nie pozwala na zwiększenie sprzedaży" – skomentowała Jolanta Tkaczyk, kierownik Katedry Marketingu Akademii Leona Koźmińskiego.

Nie tylko kryzys i duże sieci. Internet wykańcza sklepy stacjonarne

Gazeta zwraca uwagę, że sklepy stacjonarne muszą konkurować o klientów choćby z internetowymi, co widać szczególnie mocno w przypadku sprzedawców kosmetyków, sprzętu elektronicznego czy odzieży i obuwia. W przypadku handlu spożywczego warunki konkurencji narzucają duże sieci, zwłaszcza dyskontowe, które mimo niesłychanie trudnych warunków wciąż się rozwijają - pisze dziennik.

Pieniądze to nie wszystko Marlena Maląg
Sonda
Obawiasz się kryzysu w 2023 roku?

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Najnowsze