Lot odwołuje rejsy do Amsterdamu

i

Autor: Pixabay.com Jak uzyskać odszkodowanie za odwołany lub opóźniony lot

Podróż samolotem

Paraliż lotów w Europie. Jak uzyskać odszkodowanie za odwołany lub opóźniony lot?

2022-07-05 12:07

Linie lotnicze przeżywają kryzys. W tarapatach znalazły się zarówno nasze rodzime PLL LOT, jak i popularne Ryanair czy Wizzair. Turyści koczują na lotniskach przez odwołane i opóźnione loty. Uzyskanie od linii lotniczych odszkodowania za odwołany lot i - co gorsza - za zmarnowane wakacje jest jednak możliwe, choć nie w każdym przypadku. Sprawdź, czy przysługuje Ci wypłata odszkodowania i w jaki sposób możesz się o nią ubiegać.

Odwoływanie i opóźnienia lotów na masową skalę - co się dzieje na europejskich lotniskach?

Na wielu lotniskach dochodzi do strajków pracowników, a linie lotnicze masowo odwołują nawet kilkaset przyszłych lotów. Turyści, którzy planują podróż za granicę samolotem muszą liczyć się z ewentualnymi opóźnieniami lotu, a także jego odwołaniem, co ostatnio jest dość częstym zjawiskiem. Pasażerowie muszą koczować na lotniskach. Niektórym takie znaczne opóźnienia mogą mocno pokrzyżować plany, zwłaszcza jeśli np. podróżuje się służbowo. Na pewno każdy, kto choć raz znalazł się w takiej kryzysowej sytuacji rozważał ubieganie się o zwrot kosztów. Zdarza się, że przewoźnicy potrafią odmówić odszkodowania, ale mimo wszystko warto jednak znać prawa, jakie przysługują pasażerom, aby móc otrzymać należne pieniądze. Na ich zwrot można liczyć np. w przypadku, gdy samolot dotarł na miejsce docelowe minimum 3 godziny po czasie. W jakich innych sytuacjach można ubiegać się o odszkodowanie?

Opóźniony lot a prawa pasażera

W przypadku, gdy nasz lot jest opóźniony każda linia lotnicza ma obowiązek zagwarantować posiłki i napoje dla oczekujących na swój lot osób. Oprócz tego każdy podróżujący ma możliwość wykonania dwóch połączeń telefonicznych, a także dwóch wiadomości e-mail. 

Opieka nad podróżnikami zależna jest od długości opóźnienia lotu. Na podstawie informacji podanych przez Europejskie Centrum Konsumenckie, możemy wymagać opieki w przypadku opóźnionego o 2 godziny lotu, którego rejs liczy do 1500 km, o 3 godziny lotu, który jest dłuższy niż 1500 km i odbywa się na terenie UE, a także poza terenami UE, natomiast długość rejsu musi wynosić 1500 - 3500 km. W przypadku opóźnienia lotu o 4 godziny, przysługuje nam opieka nawet jeżeli linie lotnicze nie obejmują UE. W sytuacji, gdy pasażerowie zmuszeni są na czekanie na swój lot w nocy, wtedy przedstawiciele linii lotniczych zobowiązani są do wskazania miejsca noclegowego.

Pieniądze to nie wszystko - Jerzy Hausner

Jakie odszkodowanie za opóźniony lot? Ile czasu, kiedy się należy?

Dosyć częstym obecnie zjawiskiem są opóźnione loty. Pasażerowie mogą wtedy ubiegać się o odszkodowanie, które może wynieść nawet od 250 do 600 euro. 

Najmniejszą kwotę odszkodowania - 250 euro, możemy otrzymać w przypadku rejsu liczącego powyżej 1500 km, 400 euro w przypadku rejsu między 1501 do 3500 km, a 600 euro za opóźniony lot, którego rejs liczy więcej niż 3000 km. 

Jak wyjaśnia Joanna Izdebska, specjalistka dr. PR i komunikacji w ECK, jeżeli przewoźnik nie zapewnia opieki pasażerom, gdy mają do niej prawo, należy zwrócić się z prośbą o reklamację i zwrot kosztów, do czego niezbędne będą paragony, wynikające z przymusu samodzielnego kupna żywności czy picia. W przypadku oczekiwania na lot w nocy, pasażerom przysługuje nocleg, za który nie powinni ponosić kosztów.

Wniosek o odszkodowanie za opóźniony lub odwołany lot

W przypadku opóźnienia lub odwołania lotu trzeba złożyć reklamację w formie pisemnej. Należy wpisać dane lotu z biletu oraz kwotę, której domagamy się w ramach odszkodowania. Na rozpatrzenie wniosku linie lotnicze mają 30 dni. Zdarza się jednak, że podróżujący zmuszeni są do dłuższego oczekiwania na zwrot pieniędzy, wtedy warto zwrócić się o pomoc do Rzecznika Prawa Pasażera lub do Europejskiego Centrum Konsumenckiego. 

Roszczenia i reklamacje można kierować także do biura podróży, które organizuje przelot.

Kiedy nie otrzymamy odszkodowania za opóźniony lub odwołany lot?

W przypadku trudnych warunków atmosferycznych, przez co niemożliwe jest, aby lot się odbył, pasażerowie nie będą mogli liczyć na zwrot kosztów. Podobnie będzie, gdy na lotnisku dojdzie do strajku pracowników. Joanna Izdebska podkreśla natomiast, że nie zawsze linia lotnicza odmówi podróżującym zwrotu kosztów, dlatego mimo wszystko warto skontaktować się w tej sprawie z przewoźnikiem, który dokona indywidualnej oceny. 

Sonda
Czy obawiasz się odwołania lotu w wakacje?

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Najnowsze