W imieniu PCT pisma zatytułowane NAKAZY ZAPŁATY w trybie wezwania do zapłaty wysyła Kancelaria Spraw Sądowych i Windykacyjnych. UOKiK podkreśla, że mogą one wprowadzać konsumentów w błąd. PCT powołuje się w nich na sygnaturę akt, używa sformułowań np. po rozpoznaniu sprawy, nakazuje się dłużnikowi, postanawia doliczyć. Firma straszy w nich klientów licytacją mieszkania, wysłaniem komornika itp.
Zobacz także: Podszywali się pod dostawców prądu. Sprawę bada UOKiK
W pismach czytamy: „Aby uniknąć licytacji mieszkania, zajęcia emerytur, rent, zajęcia sprzętu elektronicznego, elektrycznego i innych wartościowych przedmiotów z miejsca zamieszkania, ZAPŁAĆ I ZAKOŃCZ POSTĘPOWANIE WINDYKACYJNE!!! Zanim będzie za późno!!!”.
A w innym miejscu: „Kancelaria Spraw Sądowych i Windykacyjnych (…) w przypadku braku wpłaty postanawia: rozpocząć windykację w miejscu zamieszkania dłużnika, przekazać sprawę do windykacji komorniczej wraz z zajęciem wszystkich własności (mieszkania, rachunku bankowego, (…) telewizora, lodówki, kuchenki i innych.”
UOKiK apeluje, by osoby, które otrzymały takie pismo zachowały szczególną ostrożność. Należy sprawdzić, czy wezwanie do zapłaty jest zasadne. UOKiK tłumaczy, że nakaz zapłaty może wydać wyłącznie sąd na podstawie przeprowadzonego postępowania. Orzeczenie sądu wysyłane jest za zwrotnym potwierdzeniem odbioru przez pocztę. Wykonać takie orzeczenie może tylko komornik sądowy. Pisma komornika kierowane do dłużnika opatrzone są również pieczęciami i podpisami, zawierają sygnaturę akt komorniczych oraz wysyłane są listami poleconymi za zwrotnym potwierdzeniem odbioru.
Czytaj: Rusza infolinia konsumencka
To nie pierwsze ostrzeżenie przez działaniami PCT wydane przez UOKiK. We wrześniu ubiegłego roku Urząd wszczął przeciwko firmie postępowanie. Jego zastrzeżenia wzbudził sposób, w jaki firma „zdobywała” klientów. Scenariusz jej działania był następujący: konsument otrzymywał telefon w sprawie obniżenia rachunków za telefon lub prąd, a następnie w jego mieszkaniu zjawiała się osoba, która zapewniała, że reprezentuje dotychczasowego operatora telefonicznego lub sprzedawcę prądu. Niczego nieświadomy odbiorca podpisywał dokumenty przedkładane mu przez przedstawiciela handlowego.
Konsumenci, którymi w większości były osoby starsze, nie mieli świadomości, że podpisując dokumenty dotyczące usług telekomunikacyjnych lub sprzedaży energii, zawierają także umowę o świadczenie usług TeleEKG. Wielu seniorów skarżyło się na wywieranie presji w celu jak najszybszego podpisania umów, często bez możliwości ich przeczytania.
Zobacz: Na te firmy UOKiK nałożył największe kary [GALERIA]
UOKiK informuje, że osoby, które mają wątpliwości dotyczące zarówno postępowania PCT, jak i jakiejkolwiek innej firmy, mogą skorzystać z bezpłatnej pomocy prawnej świadczonej na terenie całego kraju: porady udzielane są telefonicznie pod numerem 801 440 220, e-mailem [email protected], przez rzeczników konsumentów w całej Polsce lub w oddziałach Federacji Konsumentów.
MK