Dojazd do pracy ekstra płatny? Konflikt pracodawców i pracowników
Warto zapytać pracowników, którzy najprawdopodobniej stwierdzą, że dojazd do pracy to już praca. Jednak perspektywa pracodawców może być zupełnie inna. To tylko jeden z wielu aspektów, w których zapatrywania pracowników i szefów się rozmijają, jeśli chodzi o to, co można uznać za produktywny dzień pracy.
Kwestia pracy zdalnej, i czy jest równie efektywna jak praca w biurze, sprowadza się do fundamentalnie różnych punktów widzenia. Według najnowszego raportu Narodowego Biura Badań Ekonomicznych, opracowanego przez ekonomistów Jose Maria Barrero, Nicholasa Blooma i Stevena J. Davisa, istnieją dwie kluczowe różnice między perspektywą menedżerów a pracowników, które komplikują powrót do biura.
Pracownicy twierdzą, że zrezygnowanie z dojazdu do pracy bezpośrednio przekłada się na ich większą produktywność, ponieważ zyskują dodatkowy czas. Po drugie, pracownicy nie do końca rozumieją wyzwania, z jakimi muszą zmierzyć się menedżerowie, zarządzając zespołem pracującym zdalnie. Dojazd do pracy to, według definicji, czas, w którym nie pracujemy, jednak wielu pracowników pracujących z domu i tak poświęca te dodatkowe godziny na pracę.
Ocena efektywności pracy zdalnej
Jak mówi jeden z badaczy, Barrero, uwzględnienie czasu dojazdu do pracy jest "ważnym elementem" przy ocenie efektywności pracy zdalnej. Wśród respondentów, którzy czują się bardziej produktywni pracując z domu, prawie wszyscy (86 proc.) wskazują, że oszczędność czasu, jaka wynika z braku dojazdu do biura, jest głównym korzyścią i jednym z ulubionych aspektów pracy zdalnej.
Badacze wskazują na przykład, że jeśli pracownik wykonuje 8 godzin pracy dziennie, mieszka trzydzieści minut od biura i osiąga takie same wyniki, pracując zarówno z domu, jak i z biura, to całkowity czas poświęcony na pracę wynosi 9 godzin podczas dojazdu i 8 godzin podczas pracy zdalnej. Pracownik ma więc poczucie, że wykonuje tę samą ilość pracy w czasie krótszym o 11 proc., pracując z domu. To oznacza znaczący wzrost produktywności.
Pracownicy pracujący zdalnie mają więcej wolnego czasu na inne aktywności, takie jak rozrywka czy opieka nad dziećmi. Choć nie zawsze wykorzystują ten czas na pracę, wielu z nich faktycznie go poświęca na wykonanie większej ilości obowiązków zawodowych. To być może bardziej produktywne, niż przypuszczają pracodawcy.
Według danych Clever Real Estate, przeciętny Amerykanin wydaje niemal 8500 dolarów rocznie i spędza 239 godzin na podróżach do i z pracy, co stanowi wzrost o 31 proc. w porównaniu do okresu przed pandemią.
Barrero, Bloom i Davis powołują się na swoje badania, które pokazują, że prawie połowa (43 proc.) pracowników zdolnych do pracy zdalnej twierdzi, że są bardziej produktywni w domu, a tylko 14 proc. uważa, że są mniej produktywni. Pozostałe 43 proc. uważa, że osiągają tę samą produktywność zarówno w domu, jak i w biurze.