Rafał Brzoska stwierdził, że jeśli chodzi o współpracę z Allegro, to ostatnie dwa lata Allegro korzystało z 7-letniego kontraktu, w którym InPost nie podnosił cen. Jednak w listopadzie tego roku spółka wykorzysta koniec kontraktu, aby zmienić jego ceny. W 2021 roku przychody od Allegro stanowiły 46 proc. przychodów InPostu w Polsce. Przychody InPostu w Polsce wzrosły w ubiegłym roku o 38 proc. do 3,45 mld zł. Wcześniej wiceprezes InPostu Adam Aleksandrowicz poinformował, że w drugim półroczu 2022 grupa oczekuje spowolnienia popytu z powodu wysokiej inflacji i wzrostu stóp procentowych.
"Wojna na Ukrainie w oczywisty sposób wpływa na nasz ogląd rynku, ocenę sytuacji. Wpływ na sytuację ekonomiczną jest oczywisty i na nasz rynek. My już przy publikacji wyników za trzeci kwartał zwracaliśmy uwagę na zmiany w nastrojach konsumentów, na siły popytowe ogólnie na rynku detalicznym, nie tylko e-commerce, byliśmy ostrożnie sceptyczni" - powiedział wiceprezes.
Polecany artykuł:
Gwałtowne tąpnięcie
"Myślę, że byliśmy jednymi z pierwszych, którzy zapalili żółte światło. Wybuch wojny bardzo istotnie tę sytuację pogarsza. Presja inflacyjna, wpływ na nastroje konsumenckie, na siłę nabywczą i potencjalny popyt jest negatywny. Z drugiej strony pojawia się presja inflacyjna po stronie kosztowej. Jesteśmy świadomi wszystkich czynników" - powiedział Adam Aleksandrowicz.
Dodał, że gwałtowne tąpnięcie liczby transakcji miało miejsce w ciągu dwóch tygodni od wybuchu wojny. Prezes InPostu Rafał Brzoska szacuje, że spadek transakcji wyniósł w pierwszych dniach po wybuchu wojny ok. 15 proc.