Zwrot środków
Chodzi o zwrot kaucji za urządzenia pokładowe viaBOX (OBU) montowane w samochodach oraz zwrot środków pozostałych na koncie w systemie viaTOLL. Pieniądze te mogą zostać zwrócone na bankowe konto użytkowania lub przeksięgowane na jego konto w działającym obecnie systemie poboru opłat e-TOLL. "Wniosek o zwrot środków z systemu viaTOLL należy złożyć do piątku 30 września 2022 roku. Wnioski złożone po tym terminie nie będą rozpatrywane, a środki zostaną przekazane do Krajowego Funduszu Drogowego" - powiedziała Paterak-Kondek.
Jak wyjaśniła, użytkownicy nie muszą zwracać samych urządzeń OBU - wystarczy, że do wniosku dołączą zdjęcie, na którym będzie widoczny numer identyfikacyjny urządzenia.
Wnioski do rozpatrzenia
"Dla skutecznego złożenia wniosku potrzebne jest, w przypadku żądania zwrotu kaucji, dołączenie zdjęcia urządzenia, na którym będzie widoczny jego numer identyfikacyjny, oraz wypełniony i podpisany formularz, który jest dostępny na naszej stronie internetowej" - powiedziała zastępca dyrektora Departamentu Poboru Opłat Drogowych. Paterak-Kondek poinformowała, że dotychczas złożono ok. 167 tys. wniosków dotyczących zwrotu niewykorzystanych środków pozostałych na kontach viaTOLL lub przeksięgowania kaucji, z czego około 42 tys. pozostało do rozpatrzenia.
Przekazała też, że jak dotąd dokonano zwrotów lub przeksięgowań na konto w nowym systemie e-TOLL w wysokości około 33,6 mln zł. "Dotychczas przekazaliśmy użytkownikom, z tytułu zwrotu kaucji, zwrotu salda, czy przeksięgowania około 33,6 mln zł" - powiedziała. Wyjaśniła, że zwrotowi podlegają środki, jakie użytkownik miał na koncie 30 września 2021 roku, czyli ostatniego dnia przed wyłączeniem starego systemu poboru opłat viaTOLL.