zakupy

i

Autor: Getty Images

W Biedronce polskie produkty stanowią 68 proc., a w Lidlu 19 proc. asortymentu

2020-08-10 15:02

W Biedronce 68 proc. asortymentu dostępnego w kategoriach FMCG stanowią produkty produkcji polskiej. W Lidlu to jedynie 19 proc. tego, co znajduje się na sklepowych półkach. Jak to możliwe?

W Biedronce 68 proc. asortymentu dostępnego w kategoriach FMCG stanowią produkty polskie. Z 2187 produktów dostępnych w tej sieci1495 artykułów miało kod zaczynający się od 590. W Lidlu takie produkty stanowiły 19 proc., czyli na 1922 produkty dostępne w Lidlu 357 artykułów było opatrzonych kodem rozpoczynającym się na 590 – wynika z danych zebranych przez agencję badawczą ABR Sesta, cytowanych przez portal dlahandlu.pl.

ZOBACZ TAKŻE: Gigantyczna kara dla Biedronki. UOKiK ukarał właściciela popularnego dyskontu

Skąd taka różnica w asortymencie popularnych sieci? Z badania wynika, że co do zasady najmniej polskimi kategoriami są alkohole, co wiąże się z rozszerzaniem asortymentu dyskontów, zwłaszcza w kategorii win, które sprowadzane są do Polski z Włoch, Francji czy Portugalii. Biedronka należy do portugalskiego Jeronimo Martins, które w Europie poza Polską występuje jedynie w Portugalii. Dlatego też większość produktów w Biedronce pochodzi z Polski. Lidl w przeciwieństwie do konkurenta jest obecny w wielu krajach europejskich, dlatego w tym sklepie częściej pojawiają się produkty z innych rynków. W przypadku Lidla kategorią o największej liczbie produktów z kodem rozpoczynającym się na 590 są napoje. Wiąże się to najprawdopodobniej z faktem, że względu na wysokie wolumeny sprzedaży, nie opłaca się sprowadzać do polskich placówek napojów z zagranicy, bo wiąże się to z wysokimi kosztami logistycznymi. Druga kategoria dla Lidla, gdzie udział marek produkowanych w Polsce jest wysoki to alkohole, gdyż polscy konsumenci oczekują na półkach dostępności piw i wódek polskich producentów. Okazuje się natomiast, że zdecydowanie w większości  importowane do Polski przez Lidla są: karma dla zwierząt oraz mrożonki.

(Do analizy wzięto pod uwagę takie kategorie jak: art. spożywcze, nabiał, garmażerię, mrożonki, karmę dla zwierząt, napoje niealkoholowe i alkoholowe oraz chemia i kosmetyki. Analiza w obu sieciach nie objęła produktów świeżych, czyli warzyw i owoców, pieczywa oraz wędlin i mięs. Dane na podstawie spisu za pomocą palmtopów, gdzie skanowany był każdy kod EAN. Do analizy wybrano po 1 punkcie LIDL i Biedronka (dane z maja 2015).

Źródło: dlahandlu.pl

Górale mają sposób na zarazę

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Nasi Partnerzy polecają
Najnowsze