Co zrobić gdy wpłatomat nie zaksięguje wpłaty?
Kobieta, której historię opisuje portal sosnowiec.wyborcza.pl wpłacała do wpłatomatu ING 400 zł, maszyna zabrała gotówkę, ale wpłata nie została zaksięgowana, więc Pani Barbara zwróciła się o zwrot pieniędzy. Jak wyjaśniła portalowi starszy menedżer ds. komunikacji w Biurze Prasowym ING Bank Śląski, wszystkie ruchy klientów przy wpłatomatach są dokładnie śledzone (w tym deponowanie karty, czy wpisywanie kodu PIN). W razie braku zaksięgowania płatności, należy złożyć reklamację, po której przeanalizowane zostaną logi (czyli historia) urządzenia.
Pani Barbara relacjonowała Wyborczej, że czekała aż miesiąc na sprawdzenie wpłatomatu. Rozważała już zwrócenie się do sądu, ale udało jej się odzyskać pieniądze. Zdarzają się jednak sytuacje, gdy wpłatomat zakwestionuje autentyczność banknotu i uzna ją za podejrzaną. Wtedy ma prawo zatrzymać pieniądze (jeśli np. uzna, że jest podrobiony). Banknot trafi do innego pojemnika i będzie tam leżał tak długo, aż pracownik banku zweryfikuje jej autentyczność. Jeśli weryfikacja przebiegnie pomyślnie, dopiero wtedy nasza płatność zostanie zaksięgowana.
Wpłatomat może "zapytać" o pochodzenie gotówki
Co więcej, wpłatomat może nas nawet zapytać o to skąd pochodzi gotówka, którą wpłacamy - czy pochodzi z wynagrodzenia za pracę, zysku z działalności gospodarczej, sprzedaży nieruchomości, darowizny, spadku, lub pożyczki. Banki są zobligowane aby zadawać tego typu pytania, ze względu na ustawę zapobiegającą praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu.
Jak wskazała w rozmowie z Business Insider Ewa Krawczyk, menedżer ds. Komunikacji z Mediami w Santander Banku, banki mają obowiązek weryfikowania wpłat dużych kwot, a gdy klient nie określi skąd pochodzą pieniądze, bank może odmówić przyjęcia wpłaty.