SuperBiz nowoczesne technologie Płatności smartfonem w kolejnych bankach? BLIK szykuje duże zmiany

Płatności smartfonem w kolejnych bankach? BLIK szykuje duże zmiany

02.05.2016, godz. 13:52
Płatności telefonem
Płatności telefonem foto: SHUTTERSTOCK

Użytkownicy sześciu banków, którzy udostępnili formę płatności BLIK, mogą wyjąć pieniądze z bankomatu bez użycia karty płatniczej lub zapłacić za zakupy przy kasie smartfonem. Wiemy, które banki w najbliższym czasie wprowadzą BLIKa.

BLIKa wdraża Polksi System Płatności w porozumieniu z sześcioma bankami, które postanowiły ułatwić swoim użytkownikom płantości bez użycia tradycyjnych śrokdów płatniczych. Do PSP przystąpiły: Alior Bank, Bank Milennium, Bank Zachodni WBK, ING Bank Śląski, mBank wraz z Orange Finanse, a także PKO Bank Polski wraz z Inteligo.

- BLIK to certyfikowany przez NBP system płatności mobilnych. Występuje on jako funkcjonalność w aplikacjach bankowych. (...) Dzięki BLIKowi klienci mogą: płacić w tradycyjnych sklepach, kupować w internecie, wypłacać pieniądze w bankomatach i dokonywać przelewów na telefon, znając jedynie numer telefonu. BLIK to również liczne promocje, z których chętnie korzystają klienci – opowiada o systemie Jacek Klukowski z Polskiego Standardu Płatności.

Wspomniane błyskawiczne przelewy na telefon działają nawet offline. Aby wystawić elektroniczny „czek" wybranej osobie, nie trzeba znać jej numeru konta. Wystarczy podać numer telefonu odbiorcy i podać 6-cyfrowy wygenerowany kod. Nie ma konicezeności wpisywania całęgo numeru rachunku bankowego. Do tego rodzaju płatności person-to-person mają dostęp klienci bankow Millennium, ING Banku Śląskiego, Banku Zachodniego WBK, mBanku oraz PKO Banku Polskiego. Wśród Brytyjczyków i Skandynawów płatności peer-to-peer stanowią obecnie najbardziej popularną usługę w bankowości mobilnej.

Przeczytaj również: Google, Uber i Ford tworzą koalicję. Sprawdź, z kim jeszcze dogadał się Google

Co ciekawe, BLIK umożliwia także płatności w systemie mPOS. To rozwiązanie pozwala sprzedawcom zastąpić terminal płatniczy smarfonem. Osoby, które mają zainstalowaną odpowiednią aplikację, mogą dokonać błyskawicznej płatności wyłącznie przez użyciu urządzenia mobilnego.

Za pomocą BLIKa wypłacimy smartfonem pieniądze z bankomatów należących do sieci Euronet lub Planet Cash, wykonamy błyskawiczny przelew, albo zapłacimy za zakupy w takich sklepach, jak Tchibo, Gino Rossi czy Simple. Przy pomocy aplikaji mobilnej kupisy prasę i książki, uregulujemy rachunek za benzynę na stacji Schell lub PKN Orlen, nabędziemy bilety na seans w Multikinie bądź Heliosie. Łącznie BLIK osbługuje ok. 130 tys. terminali płatniczych.

- PSP – operator BLIKa dba także o budowanie jak największej sieci akceptacji. BLIKiem można zapłacić w ponad 130 tys. tradycyjnych sklepach oraz w ponad 27,5 tys. sklepach internetowych. Można również wypłacić pieniądze z ponad 14,5 tys bankomatów – podkreśla Jacek Klukowski.

Z BLIKiem łatwiejsze stają się także podróże – dzięki niemu doładujemy konto w sieci rowerów miejskich NextBike, kupimy kartonik na autobus w biletomacie, a nawet nabędziemy bilet na Polskiego Busa – przy odrobinie szczęścia z dużym upustem. Ponadto twórca BLIKa, Polski Standard Płatności, współpracuje z serwisem crowdfundingowym wspieram.to. Do każdej kwory o minimalnej wartości 10 zł przekazanej przez BLIK jest doliczane dodatkowe 10 złotych.

Usługę BLIK oferują popularni w Posce agenci rozliczeniowi i integratorzy płatności – Euronet (bankomaty), CashBill, PayTel (terminale POS), Dotpay, Przelewy24, eCard, Tpay.com, eService, First Data Polska i ITCARD. Niebawem do tego grona dołączą Blue Media. Dzięki wpsółpracy z eCard płatność BLIKiem jest możliwa nawet podczas rozmowy z konsultantem telefonicznym. Należy podać mu przez telefon własnoręcznie wygenerowany kod.

Może zainteresować cię także: Facebook od 16 roku życia. UE szykuje rozporządzenie

BLIK to rozwiązanie, które cieszy się dużą popularnością wśród zwolenników płatności mobilnych. System wprowdzony został w lutym 2015 r., a w I kwartale br. miał już 1,6 miliona użytkowników. W ciągu dwóch lat chciałby pozyskać łącznie 3 - 4 miliony użytkowników. Za jego pośrednictwem zrealizowano przeszło 2,5 mln transakcji.

- PSP (Polski Standard Płatności) tworzy powszechny polski system płatności mobilnych. System został zaplanowany w taki sposób, aby w szybkim czasie, na tych samych warunkach, dołączyły do niego inne krajowe banki i firmy rynku finansowego. (...) Ważnym elementem jest to, że oprócz samej funkcjonalności BLIK zapewnia sieć akceptacji zarówno w handlu tradycyjnym, jak i internetowym oraz dostęp do sieci bankomatów – podsumowuje Jacek Klukowski. – W najbliższym czasie do systemu dołączą również: Getin Bank, Credit Agricole Bank Polska, Eurobank, NeoBank, BNP Paribas Bank Polska i Idea Bank – zapowiada Jacek Klukowski.

Z BLIKa można korzystać przez aplikacje tych banków, które współpracują z Polskim Standardem Płatności. W celu usiszczenia płatności należy zalogować się do aplikacji, wybrać opcję „płatność BLIKiem", a następnie wygenerować kod BLIK. Jest to ciąg sześciu cyfr, które podaje się, aby autoryzować transakcję. W zależności od rodzaju płatności, kod wpisujemy bezpośrednio na terminalu płatniczym lub na urządzeniu mibilnym. Na jego wprowadzenie mamy tylko 2 minuty. Na podobnej zasadzie wyjmiemy gotówkę z bankomatu i zapłacimy za wypożyczenie roweru z sieci Nextbike.

BLIK pracuje nad wprowadzeniem nowych funckjonolaności. Między innymi chce umożliwić płatności zbliżeniowe w technologii NFC oraz aplikaję white label umołżiwiającą korzystanie z systemu za pomocą smartfona we wszystkich bankach. Zapowiedział też wdrożenia w jednostkach administracji publicznej.

Źródła: polskistandardplatnosci.pl, blikmobile.pl

REDAKCJA SE.PL POLECA
Znajdź nas: